StartAktualnościArtykułyWarto wiedziećForum

Kontakt

Justyna Adamczk redaktor naczelna www.e-marketing.pl
Justyna Adamczyk
Redaktor naczelna
justyna.adamczyk@e-marketing.pl

Warto wiedzieć

Raporty

Case study

Wdrażamy:

  • projekty www
  • kampanie marketingowe
  • platformy e-learningowe
  • systemy contact-center
  • firmowy intranet

Projektowanie witryny - co warto wiedzieć

Justyna Adamczyk

Kluczem do sukcesu każdej firmy jest doskonale zaplanowana strategia działania. Stąd też zanim zostanie zlecony projekt wykonania witryny należy precyzyjnie określić kierunki działań. Do najważniejszych z nich należy definiowanie celów i funkcji witryny.
Definiowanie celów
Podczas określania celów należy odpowiedzieć na szereg pytań, między innymi:
  • Jakie jest przeznaczenie witryny?
  • Do jakiej grupy ma być skierowana internetowa strona?
  • Czy witryna ma stanowić narzędzie promocji czy sprzedaży?
  • Czy Internet ma stanowić wyłączny kanał dystrybucji, czy też uzupełniający?
  • W jakim stopniu zaawansowania witryna ma zawierać informacje o firmie i usługach?
  • Czy zawartość strony WWW jest skierowana do odbiorców krajowych, czy zagranicznych?
  • Czy strona skierowana jest do dotychczasowych klientów firmy, czy służy pozyskaniu nowych?
  • Czy witryna ma służyć wyłącznie do kontaktu z partnerami i kontrahentami?
  • Czy planowana jest kampania promocyjna witryny w Internecie i innych mediach?
  • Czy przewidywana jest sprzedaż powierzchni reklamowej innym firmom?

Precyzyjne udzielenie odpowiedzi na powyższe pytania w znacznym stopniu ułatwi ustalenie cech przyszłej witryny, a także będzie miało istotny wpływ na jej budowę.

Funkcje witryn
Po wyznaczeniu celu istotne znaczenie ma określenie funkcji i przeznaczenie witryny. Do najważniejszych należą:
  • witryny udostępniające przestrzeń reklamową innym firmom,
  • witryny o charakterze promocyjnym, obniżające koszty tradycyjnej kampanii reklamowej lub ją wspomagające,
  • witryny służące wyłącznie do zawierania kontraktów handlowych, kontaktu z partnerami, oraz poszukiwaniu nowych,
  • witryny sprzedaży bezpośredniej, w których spedycja produktów odbywa się drogą elektroniczną po wniesieniu opłaty,
  • sklepy internetowe oferujące produkty, które dostarczane są klientowi w tradycyjny sposób,
  • portale.

Określenie funkcji jest warunkiem koniecznym, gdyż ma istotny wpływ na strategię działania podczas projektowania struktury witryny. Ponadto odpowiednio sprecyzowana funkcja witryny wyznaczy cel, który firma zamierza osiągnąć.

Dobre zaplanowanie witryny to często ciężka i odpowiedzialna praca, która powinna określać długoterminowe kierunki działania. Błędem jest planowanie działań obejmujących zbyt krótki okres czasu. Nigdy nie należy oczekiwać wymiernych korzyści po upływie krótkiego czasu, a w szczególności nie w Internecie. Zdobycie klientów i ich zaufania to długa i mozolna praca, która wymaga dużej cierpliwości. Realizacja dalekosiężnych planów wiąże się oczywiście z poniesieniem znacznych nakładów finansowych. Jednak małe firmy często nie biorą tego aspektu pod uwagę.

Zawartość witryny
Najważniejszym elementem procesu projektowania witryny jest przygotowanie jej zawartości pod względem umieszczanych informacji, jak i mechanizmów ich obsługi. W tym celu należy określić:
  • Jakie elementy będą znajdować się na stronie internetowej w dniu jej uruchomienia, a jakie po kilku miesiącach.
  • Zbiór informacji przydatnych z punktu widzenia klienta, które mają znajdować się na stronie. Trzeba pamiętać, że internauta zniecierpliwiony poszukiwaniem potrzebnej informacji zniechęci się i zrezygnuje z oglądania strony.
  • Szczegółową strukturę informacji - która jej część będzie stała, a która będzie się zmieniać.
  • Kto będzie odpowiedzialny za opracowywanie materiałów do publikacji.
Interakcja na stronie
Częstym błędem czynionym w projektach serwisów internetowych jest dostosowywanie układu plansz dla potrzeb osób odwiedzających stronę po raz pierwszy, czyli nacisk jest położony na atrakcyjny wygląd witryny powitalnej ze szczegółową prezentacją firmy. Internautę w rzeczywistości nie interesuje tak bardzo kto jest właścicielem serwisu, ale co ma do zaoferowania. Nastały czasy, w których nawet najpiękniejsze slogany i posiadane certyfikaty nie stanowią już gwarancji rzetelności przedsiębiorstwa. Oczywiście powinny one być dostępne na stronie, ale nie można nimi zaopatrywać planszy powitalnej. Nie może ona pełnić roli folderu reklamowego. Tego czego potrzebują odwiedzający to przede wszystkim informacje - bazy artykułów, specjalistyczne porady, ciekawostki, wirtualne albumy. To wszystko, co można objąć mianem bazy informacji multimedialnej.

W tej sytuacji układ plansz powinien uwzględniać dwie następujące okoliczności:

I. W pierwszym przypadku powinien pozwolić na łatwe poruszenie się po serwisie osobom, które zaglądają na stronę po raz pierwszy.

W tym celu należy:

  • Wyeksponować informacje w taki sposób, aby odwiedzający w pierwszej kolejności skorzystał z bazy informacji multimedialnej. Jeśli zainteresuje się jej zawartością, to z pewnością zażyczy sobie, aby informowano go o aktualizacjach informacji za pomocą poczty elektronicznej.
  • Zamieścić w tym celu na stronie specjalne pole edycyjne do wprowadzenia adresu e-mail, na który mają być przesyłane komunikaty. Ponieważ ilość informacji zamieszczanych w bazie multimedialnej jest tylko namiastką tego, co znajduje się w opisach produktów oferowanych w sprzedaży, to z dużym prawdopodobieństwem można oczekiwać, że następnym miejscem, do którego zajrzy internauta, będzie sklep internetowy.
  • Przygotować dodatkowe podstrony z konkursami w celu utrzymania kontaktu z osobami, które są średnio zainteresowane ofertą firmy. Wszystkie zamieszczane konkursy powinny nawiązywać oczywiście do zagadnień związanych z tematyką produktu, czyli pośrednio nakłaniać do poszerzenia wiedzy w tym zakresie. Można wtedy oczekiwać, że osoba uczestnicząca w konkursach zacznie szukać potrzebnych informacji w bazie multimedialnej lub w sklepie internetowym.

II. Drugą okolicznością, którą należy uwzględnić projektując układ plansz serwisu, jest korzystanie z serwisu przez osoby odwiedzające stronę systematycznie.

W tym przypadku należy:

  • Wyposażyć stronę w szybki system nawigacyjny, za pomocą którego internauta będzie miał łatwy dostęp do wszystkich zasobów serwisu.
  • Zamieścić w widocznym miejscu informacje o ostatnich zmianach w serwisie. Są to: data ostatniej aktualizacji, wykaz nowości w bazie informacji multimedialnej i wykaz nowych produktów w sklepie internetowym.
Stylistyka witryny
Oprawa graficzna strony internetowej powinna nawiązywać do wzornictwa rozpowszechnianego na folderach, katalogach i w reklamach prasowych. Nieodzownym elementem, który powinien być umieszczany na witrynie internetowej jest logo lub znaki towarowe identyfikujące firmę.Można też zastosować akcenty nawiązujące do branży, w której działa firma. Ogólna stylistyka strony internetowej powinna nawiązywać do "charakteru" firmy. Zaleca się jednak stosować stonowany wystrój, co pozwala na łatwiejsze akcentowanie ważniejszych elementów na stronie, a w efekcie "wskazywać", w jakiej kolejności należy przeglądać zasoby serwisu.
Elementy konieczne
Sprawne funkcjonowanie sklepu internetowego zależy od umieszczenia na stronie elementów, które przyczyniają się do wzbudzania u potencjalnego klienta zaufania, a także wygodnych dla niego rozwiązań technicznych. Do zasad, które bezwzględnie powinny być przestrzegane na witrynach handlowych należy:
  • Zamieszczenie na stronie dokładnych danych teleadresowych firmy (adres pocztowy, numery telefonów, faksów oraz adres skrzynki elektronicznej poczty). Ponadto warto zamieścić informację o działalności firmy oraz krótką jej historię. Ponieważ firma znajdująca się w Internecie jest dla internauty anonimowa, w związku z czym informacje te mają przyczynić się do wzbudzenia jego zaufania.
  • Utworzenie katalogu produktów wraz z cenami. Ma to na celu przybliżenie potencjalnemu klientowi dostępnej oferty. Przy czym należy pamiętać o bieżących jego aktualizacjach. Nic tak nie deprymuje internautę, jak nieaktualna informacja.
  • Zamieszczenie formularza zamówień. Pełni on rolę interaktywnego dokumentu, który pozwala pobierać i przesyłać informacje. Uzupełnienie formularza o swoje dane personalne stanowi ostatni etap procesu zamówienia w elektronicznym sklepie. Należy zwracać szczególną uwagę na prawidłowe funkcjonowanie dokumentu oraz pamiętać o powiadomieniu użytkownika o przyjęciu zamówienia i danych.
  • Zapewnienie wygodnej formy składania zamówień poprzez zastosowanie koncepcji elektronicznego koszyka - tzw. konfiguratora. Dzięki swobodnemu poruszaniu się po katalogu z ofertą oraz automatycznemu zamieszczaniu wybranych produktów w formularzu zamówień, mechanizm ten pozwala na szybkie i bezproblemowe złożenie zamówienia.
  • Określenie warunków dotyczących sprzedaży i reklamacji produktów.
Elementy opcjonalne
Mianem elementów opcjonalnych określa się bazę informacji i rozrywki. Ma to na celu uatrakcyjnienie witryny internetowej, aby przyciągnąć uwagę użytkownika. Istnieje duże prawdopodobieństwo, iż osoba zainteresowana stroną zapozna się z zawartością sklepu. W tym celu zaleca się umieszczanie na witrynie następujących elementów:
  • Tematycznych katalogów multimedialnych. Przykładem może tutaj być internetowy sklep jubilerski, który oferuje szeroki wachlarz biżuterii. W ramach wzbogacenia serwisu można zamieścić wirtualną encyklopedię kamieni szlachetnych, która zachęcałaby internautów do cyklicznego odwiedzania witryny.
  • Cykli artykułów poświęconych tematyce propagowanej przez firmę.
  • Ciekawostek związanych z działalnością firmy.
  • Konkursów z nagrodami (pytania, testy, krzyżówki).
  • Chat-roomy - wydzielone miejsca, tzw. pokoje, na stronie internetowej umożliwiające prowadzenie konwersacji w czasie rzeczywistym pomiędzy wieloma użytkownikami Sieci.

Od tego, co będzie zawierała baza informacji multimedialnej zależy efektywność promocji uzupełniającej. Jeśli zamieści się informacje ogólnie znane lub skierowane do bardzo wąskiej grupy odbiorców, to nie będzie można liczyć na odpowiednio duże zainteresowanie internautów, a tym samym na zwiększenie odwiedzalności serwisu. Z drugiej strony nie należy publikować informacji tzw. "dla wszystkich". Możliwe, że zainteresują one wiele osób, ale nie będzie to docelowa grupa odbiorców. Baza informacji i rozrywki powinna integralnie być związana z tematyką propagowaną przez firmę oraz oferowanych produktów.

Justyna Adamczyk



www.e-marketing.pl

Do góry

PRACA z JobPilot

Szukaj oferty pracy:

Polecamy

Przejrzyj chłoniaka