StartAktualnościArtykułyWarto wiedziećForum

Kontakt

Justyna Adamczk redaktor naczelna www.e-marketing.pl
Justyna Adamczyk
Redaktor naczelna
justyna.adamczyk@e-marketing.pl

Warto wiedzieć

Raporty

Case study

Wdrażamy:

  • projekty www
  • kampanie marketingowe
  • platformy e-learningowe
  • systemy contact-center
  • firmowy intranet

Najnowsze trendy w marketingu: inbound marketing

MediaWork Agencji Komunikacji Medialnej

2011-07-27


Najnowsze trendy w marketingu: inbound marketing Firmy, które chcą skutecznie przebić się przez reklamowy szum i naprawdę dotrzeć do ludzi, muszą całkowicie zmienić swoje dotychczasowe myślenie o marketingu. Tradycyjne techniki marketingowe już dawno utraciły swoją skuteczność.


Dynamicznie rośnie zapotrzebowanie na agencje, które potrafią budować relacje z internautami, tworzyć treści zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i tym samym pomagać w uzyskaniu coraz lepszych wyników finansowych. Nastała epoka inbound marketingu.


Czym jest inbound marketing


Pojęcie inbound marketingu w wolnym tłumaczeniu można interpretować, jako marketing przychodzący, aktywny.


Inbound marketing stoi w opozycji do outbound marketingu - tradycyjnego sposobu komunikowania się, polegającym na "wypychaniu" informacji, przekazu reklamowego do potencjalnego klienta.


Głównymi obszarami inbound marketingu są:

  1. Marketing w wyszukiwarkach internetowych
  2. Treści w blogosferze
  3. Media społecznościowe i mikroblogi


Inbound Marketing skupia się na działaniach w Internecie, umożliwiających klientom odnalezienia interesującego ich przekazu. Potencjalny konsument podąża za zagadnieniami, których poszukuje w sieci, co prowadzi go do nadawcy komunikatu.


Idea inbound marketingu polega na podjęciu takich działań w mediasferze, aby potencjalni klienci sami znaleźli to, czego szukają.


Inbound marketing łączy elementy marketingu internetowego, które w skuteczny sposób pozwolą wciągnąć klientów w sferę działań marketerów.

“Strategia marketingowa to seria zintegrowanych działań prowadzących do trwałej przewagi konkurencyjnej.” John Scully

W porównaniu z okresem z przed kilku lat nawyki zakupowe, sposób komunikacji oraz gromadzenie informacji uległy całkowitej przemianie. Dlatego, to, co kiedyś było skuteczne, dzisiaj zupełnie nie przekłada się na zyski i sprzedaż. Dzisiaj użytkownik internetu siada przy domowym biurku i wykonuje kilkadziesiąt operacji wyszukiwania dziennie za pomocą wyszukiwarki Google. Raczej nie decyduje się na rozmowę ze sprzedawcą, nie czyta spamu i nie ogląda nachalnych reklam. Firmy, które chcą zaistnieć na rynku bądź utrzymać dotychczasową pozycję, muszą całkowicie przebudować swoje myślenie o marketingu. Nic więc dziwnego, że coraz częściej przekraczają tradycyjne granice rynkowe i szukają alternatywnych rozwiązań. Zamiast koncentrować się na walce z konkurencją w dziedzinach, w których obiektywnie nie mają żadnych szans, dużo łatwiej jest im budować społeczność wokół własnej marki, tak, by klienci zachęceni jej pozytywnym wizerunkiem i dobrym kontaktem, wybierali właśnie ich firmę. Oprócz oferty, tworzą rozpoznawalne treści, powiązane z firmą, produktami i usługami, które oferują. Inbound marketing to metoda, która zrównuje szanse i pozwala bardzo małym firmom funkcjonować na konkurencyjnych rynkach. Nawet niewielka firma posiada w środowisku internetowym bardzo ważne atuty, które pozwalają jej mierzyć się z większymi graczami.

“Zacznij tam gdzie jesteś, użyj tego, co masz, zrób, co możesz.” Arthur Ashe

Strategie inbound marketingu pozwalają na uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Rozpoznawalne, unikalne treści błyskawicznie rozprzestrzeniają się za pomocą portali społecznościowych i blogosfery. Największy sukces odnoszą te firmy, które inwestują w wartościową, unikalną informację. Bo tylko taka ma szansę na lepsze pozycjonowanie. Ciekawy artykuł to doskonały sposób na przyciągniecie użytkowników na swoją stronę i poprawienie pozycji w wyszukiwarce Google. Dobre treści można z powodzeniem promować za pomocą blogosfery oraz mediasfery społecznościowej. W ten sposób można z łatwością przyciągnąć klientów do siebie bez wydawania dużych sum na tradycyjne działania marketingowe.


Myśląc o promocji warto wziąć pod uwagę prowadzenie firmowego blogu. Blog pomoże skutecznie poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu można zwiększyć liczbę stron w obrębie strony firmowej. Każdy nowy artykuł będzie potraktowany jako osobna strona. Im więcej takich stron zaindeksuje wyszukiwarka Google, tym wyżej strona będzie się pozycjonować w wynikach wyszukiwania dla wielu różnych słów kluczowych.

“Każdy może ubić interes, ale potrzeba geniuszu, wiary i wytrwałości, aby stworzyć markę.” David Ogilvy

Inbound marketing to cały system zachowań i działań w internecie, by klient poczuł się partnerem rozmów i chętniej wybrał markę danej firmy. Jednak, aby mogło do tego dojść, trzeba umożliwić mu odnalezienie firmy w wyszukiwarce Google. Jak to zrobić? Bardzo prosto. Wystarczy tworzyć wartościowe treści, które nasz potencjalny klient chcieliby znaleźć.


Blog jest aktywem trwałym. Artykuły na blogach na zawsze zachowują swoją wartość, a korzyści płynące z prowadzenia blogu narastają z czasem i rosną w sposób nieliniowy. Popularność blogu rośnie stopniowo i daje dużo więcej korzyści, niż tylko reklamowanie oferty sprzedażowej własnej firmy. W pisanych tekstach najlepiej skupić się na branży, w której działa firma. Muszą być to treści przydatne z punktu widzenia internautów, którzy aktualnie przeszukują sieć. Warto zadbać o to, aby jak najwięcej wartościowych serwisów umieszczało odnośniki do naszej strony. W oczach Google nasza strona zostanie wówczas uznana za bardziej wiarygodną, co bezpośrednio przełoży się na pozycję w wyszukiwarce.


Najważniejsze, aby tytuły stron zawierały odpowiednie słowa kluczowe. W pierwszej kolejności wyznaczamy odpowiednie słowa związane z działalnością firmy, których nasi potencjalni klienci mogą szukać. Pamiętajmy, że nasza nowa strona w oczach Googla charakteryzuje się raczej niską wiarygodnością. Niestety w tym wypadku, walka o najlepsze słowa kluczowe może nie przynieść większych rezultatów. Natomiast, te najmniej popularne, nie przyniosą nam prawdopodobnie spodziewanego ruchu na stronę. Rezultaty takiego pozycjonowania są widoczne dopiero po kliku miesiącach. Jeśli nie chcemy czekać, przydatna może okazać się kampania reklamowa „pay per click”. Możemy opłacić wybrane słowa kluczowe i praktycznie od razu generować ruch na stronie. Ale przecież nie o sam ruch na stronie chodzi, tylko o przyciąganie do nas jak najwięcej potencjalnych klientów.

“Dobre zarządzanie biznesem to zarządzanie jego przyszłością, a zarządzanie przyszłością to zarządzanie informacją.” Marion Harper

Według przeprowadzonych ostatnio testów linki do naszych witryn krążące po Facebooku są jednym z najsilniejszych elementów pozycjonujących stronę w Google. Dlatego, obecność w mediasferze społecznościowej wydaj się dzisiaj równie niezbędne, jak posiadanie własnej strony internetowej.


Strategie inbound-marketingowe łączące marketing w wyszukiwarkach z blogami oraz z mediami społecznościowymi stają bardzo skuteczną mieszanką pozwalającą na uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Najważniejsze jest angażowanie naszych internautów w relacje z firmą. Pamiętajmy, że każdy z naszych potencjalnych klientów może być aktualnie na innym etapie decyzji zakupowej a poprzez nawiązanie różnych relacji z naszą firmą może wybrać aktualnie tą, która w danej chwili najbardziej mu odpowiada. No więc do dzieła!


Artykuł inspirowany książką B. Halligan, D. Shah, „Inbound marketing. Daj się poznać w Google, serwisach społecznościowych i na blogu”, Gliwice 2010.


MediaWork Agencji Komunikacji Medialnej
www.media-work.pl


Do góry

PRACA z JobPilot

Szukaj oferty pracy:

Polecamy

Przejrzyj chłoniaka