1. WizytówkiWizytówki stanowią najprostszy rodzaj strony internetowej. Propagowana informacja dotyczy danych teleadresowych firmy i czasami obejmuje krótką charakterystykę działalności. Mają pełnić funkcję reklamową, zważywszy jednak na ograniczoną treść, wizytówki spełniają ten postulat w minimalnym zakresie. Największym atutem posiadania wizytówki reklamowej jest fakt, iż została zaznaczona obecność firmy w Internecie chociaż w najmniejszym stopniu. Ponadto można zamieszczać adres strony na tradycyjnych wizytówkach. Z marketingowego punktu widzenia posiadanie elektronicznej wizytówki nie przynosi żadnej korzyści jej właścicielowi. Potencjalni klienci mogą być zirytowani brakiem dostępu do pełnej oferty w czasach powszechnej dostępności do informacji.
Cechy charakteryzujące wizytówki:
2. FolderyFoldery w Internecie można zidentyfikować na podstawie bogatej oprawy graficznej, która znacznie utrudnia nawiązanie sesji z właściwą częścią strony. Plansza główna zawiera najczęściej prezentacje multimedialne mające na celu wywarcie na użytkowniku silnego wrażenia. W efekcie reakcja jest odwrotna. Zirytowany długim oczekiwaniem na meritum użytkownik rezygnuje z dalszych poszukiwań. Powszechna dostępność do różnych zasobów w Sieci skłania więc użytkownika do penetracji kolejnych stron.
Celem generalnym folderów jest przedstawienie działalności i oferty firmy. Często internetowe plansze stanowią alternatywę dla kosztownych tradycyjnych katalogów. W związku z czym właściciele firm w różnym stopniu szczegółowości prezentują produkty lub świadczone usługi. W przypadku niektórych folderów informacja jest zamieszczana sporadycznie. Zazwyczaj jednak niekorzystnie zarysowuje się obraz firmowych folderów ze względu na tendencję pozostawiania stron bez aktualizacji. Propagowanie nieaktualnych informacji kształtuje niekorzystny wizerunek firmy, która traci zaufanie klientów. Foldery nie stanowią wartościowych pod względem marketingowych systemów. Korzyści nie można dopatrywać się w obrazie statystyki odwiedzin ponieważ brak dynamicznego przepływu informacji oraz mechanizmów interaktywnych nie zachęca użytkowników do kolejnych odwiedzin strony. Cechy charakteryzujące foldery:
3. SerwisySerwis jest kolejnym rodzajem strony internetowej, znacznie odbiegającym od modelu wizytówki i folderu. Jego zawartość merytoryczną stanowi zadowalający zbiór wiadomości poszukiwanych przez użytkowników Internetu, a więc objętych mianem bazy wiedzy (artykuły, aktualne wiadomości, poradniki). Zasoby te pozostają w korelacji z prezentowaną ofertą firmy stanowiąc wartościowy komponent serwisu. Kreują pozytywny wizerunek strony oraz odgrywają znaczącą rolę w generowanej statystyce odwiedzin. Jeśli na początku nie wywierają znaczącego wpływu na liczbę zamówień, należy spodziewać się iż z czasem ich silny potencjał perswazji przekazu reklamowego przyczyni się do pozyskania zainteresowania ofertą. Propagowanie poszukiwanych treści, bogactwo zasobów, a przede wszystkim stosowanie instrumentów wspierających obustronną komunikację to czynniki precyzujące pozytywną wartość serwisu. Właściciel strony może upatrywać korzyści w dobrym poziomie statystyki odwiedzin, a także w efektywnym pozyskiwaniu kręgu nowych odbiorców. Nie bez znaczenia pozostaje też kwestia pielęgnowania kontaktów z dotychczasowymi klientami i użytkownikami.
Cechy charakteryzujące serwisy:
4. VortaleVortale nazywane także portalami wertykalnymi stanowią jeden z najliczniejszych modeli stron internetowych. Specjalizują się w dostarczaniu sprecyzowanych informacji poświęconych bardzo konkretnym dziedzinom. Mogą być dedykowane poszczególnym grupom np. studentom, webmasterom, muzykom, pisarzom, anglistom. Szczególną zaś popularnością cieszą się vortale marketingowe, finansowe i ekonomiczne. Daleko posunięta specjalizacja spowodowała, iż użytkownicy Internetu chętniej korzystają z zasobów vortali niż portali ze względu na możliwość otrzymania konkretnych informacji w dowolnym stopniu szczegółowości. Nie bez znaczenia jest także interaktywność, która umożliwia wymianę doświadczeń i opinii między reprezentantami określonej grupy tematycznej. Aplikacje wspierające komunikację to najczęściej listy dyskusyjne, chat-room oraz forum na stronie WWW.
Niektóre duże vortale tworzą także alianse strategiczne poprzez wprowadzanie systemów współpracy pomiędzy partnerami handlowymi. Oferowanie specjalistycznych usług w segmencie business-to-business to jedna z najważniejszych cech tych specjalistycznych serwisów zaraz po dostarczaniu informacji. Cechy charakteryzujące vortale:
5. PortalePortal nazywany także portalem horyzontalnym jest to bardzo rozbudowany serwis internetowy stanowiący tzw. "bramę wejściową" do obszernych zasobów internetowych. Jego podstawową funkcją jest dostarczanie informacji obejmujących zróżnicowany zakres tematyczny. Udostępniane bogate treści umożliwia zapoznanie się z informacją w szerokim zakresie jednak kosztem jej szczegółowości. Zasadniczą różnicą pomiędzy portalem a vortalem jest brak specjalizacji propagowanych treści. Przykłady portali: Onet, Wirtualna Polska, Interia. Portal stanowi pokaźną platformę zróżnicowanych serwisów informacyjnych (np. wiadomości sportowe, prognoza pogoda, notowania giełdowe itp.), udostępnia darmowe konta oraz szereg narzędzi wspomagających tworzenie internetowych aplikacji (np. zbiory oprogramowania, sklepy internetowe itp.). Pomiędzy portalem a jego użytkownikami istnieje pewna zależność oparta na obustronnej korzyści. Internauci, którzy korzystają z narzędzi internetowych, partycypują w aukcjach i zakładają konta e-mail i własne strony WWW. Są jednak zobligowani do pozostawienia swoich danych personalnych oraz do wyrażenia zgody na otrzymywanie reklamowych przekazów. Umożliwia to firmie rozszerzenie portfela świadczonych usług reklamowych, co w efekcie ma znaczący wpływ na generowane wyniki finansowe. Użytkownicy zaś otrzymują darmowe, przydatne im narzędzia. Portale posiadają wysoką wartość marketingową. Wynika ona z szerokiego spektrum informacyjnego oraz pokaźnej palety narzędzi reklamowych. Te silne atuty w połączeniu z milionowym audytorium mogą przyczynić się do odnoszenia spektakularnych sukcesów. Cechy charakteryzujące portale:
6. Inne: sklepy internetowe, huby, intranetDo Sieci wdrażane są także inne rodzaje stron internetowych takie jak: sklepy internetowe, huby, intranet. Podlegają one innemu kryterium klasyfikacji ponieważ są aplikacjami o złożonej architekturze. Płaszczyzna merytoryczna pełni drugoplanową funkcję. Sklepy internetowe - to systemy zapewniające wygodną formę składania zamówień poprzez zastosowanie koncepcji elektronicznego koszyka tzw. konfiguratora. Mechanizm ten pozwala klientowi na szybkie i bezproblemowe dokonanie procesu zakupu, dzięki swobodnemu poruszaniu się po katalogu z ofertą oraz automatycznemu zamieszczaniu wybranych produktów w formularzu zamówień. Niektóre sklepy oparte są na rozwiązaniach zaawansowanych technologicznie. Współpracują z firmową bazą danych, umożliwiają dokonywanie płatności przez Sieć oraz dokonują rejestru ścieżki, którą poruszał się po wirtualnym sklepie klient. Huby branżowe - to aplikacje sortujące informacje a także usługi dotyczące konkretnej branży. Proces selekcji pozwala wyeksponować właściwe informacje, a tym samym podjąć słuszne decyzje przy zakupie. Huby pozostają w korelacji z systemem przedsiębiorstwa i pozwalają na generowanie zysków z tytułu pobierania opłat od sprzedawców za informacje dotyczące profilu klienta. Intranet - to wewnętrzny serwis firmowy usprawniający zarządzanie wewnętrzną komunikacją oraz kontrolujący bezpieczny przepływ dokumentów w firmie. Dedykowany jest przede wszystkim pracownikom firmy, których dostęp wymaga autoryzacji. Intranet umożliwia nie tylko komunikowanie się pracowników z różnych działów i miejsc świata, ale stanowi także miejsce gdzie każdy może wykazać się własnymi pomysłami. Wspólne budowanie wewnętrznej strony WWW ma na celu zintegrowanie pracowników firmy oraz umożliwienie wykazania ich kreatywności i umiejętności. Wybierając model strony firmowej należy mieć na uwadze opisane korzyści marketingowe oraz poddać analizie specyfikę działalności firmy. Jak widać w globalnej Sieci można spotkać szeroką gamę prostych i złożonych stron internetowych. W najprostszym przypadku jest to jedna strona tekstu pozbawiona elementów graficznych, połączeń hipertekstowych czy też interaktywności. Rozwiązania bardziej skomplikowane zawierają profesjonalną architekturę obejmującą tysiące odnośników do innych płaszczyzn WWW, aplikacje multimedialne, a także specjalistyczną infrastrukturę informatyczną. Kreowanie nowych rodzajów stron przez projektantów zostało podyktowane wzrastającym zapotrzebowaniem na stosowanie skuteczniejszych instrumentów kształtujących pozytywne więzi pomiędzy firmą a jej klientem, umożliwiających kooperację partnerów handlowych oraz efektywną sprzedaż płaszczyzny reklamowej. Link do artykułu: http://www.e-marketing.pl/artyk/artyk44.php Artykuł ukazał się w Magazynie Internet. |