StartAktualnościArtykułyWarto wiedziećForum

Kontakt

Justyna Adamczk redaktor naczelna www.e-marketing.pl
Justyna Adamczyk
Redaktor naczelna
justyna.adamczyk@e-marketing.pl

Warto wiedzieć

Raporty

Case study

Wdrażamy:

  • projekty www
  • kampanie marketingowe
  • platformy e-learningowe
  • systemy contact-center
  • firmowy intranet

Raport: Web 2.0 w Polsce
Stan obecny. Perspektywy rozwoju.
Oczekiwania Internautów.

Rafał Krzyżaniak

Raport: Web 2.0 w Polsce

Jeśli wydaje ci się, że o Web 2.0 słyszałeś już wszystko, to masz rację. Wydaje Ci się. Bo czy na pewno słyszałeś o tym, że:

  • Serwis MojaGeneracja.pl ma prawie 5 milionów zarejestrowanych użytkowników, a mimo to ma 70 razy mniej wyświetleń miesięcznie niż serwis ePuls.pl. Dlaczego?
  • Według prognoz, w Stanach Zjednoczonych wydatki na reklamę na blogach, podcastach i kanałach RSS mają rosnąć średnio o 106% rocznie aż do roku 2010.
  • Polska edycja Wikipedii jest czwartą co do wielkości na świecie.
  • 2/3 edycji polskiej Wikipedii zostało dokonanych przez nieco ponad 100 użytkowników.
  • W Wielkiej Brytanii momentem przełomowym dla serwisów paradziennikarskich były zamach dokonane w londyńskim metrze.
  • Wiadomości wpisane na serwisie WyslijWiadomosc.pl (serwis zbudowany dla marki Żywiec) zostały wystrzelone w kosmos.

Poniższy raport jest uporządkowaniem obecnie dostępnej wiedzy na temat Web 2.0, wzbogaconym o wyniki ankiety przeprowadzonej wśród użytkowników serwisów społecznościowych. Wierzymy, że wnioski, które w nim zawarliśmy, przydadzą się każdemu twórcy serwisów internetowych.

Czym jest Web 2.0?

Pojęcie Web 2.0 zostało wykorzystane po raz pierwszy przez firmę O.Reilly Media w 2004 roku. Od tamtej pory powstały rozmaite definicje tego terminu, jednak żadna z nich nie zdobyła sobie powszechnego uznania.

Istnieją pewne atrybuty, które wyróżniają serwisy tworzące trend Web 2.0. Co najważniejsze, zawartość serwisów reprezentujących ten trend jest tworzona głównie przez Internautów. Każdy, kto odwiedza daną stronę, może wpłynąć na jej zawartość, stać się jej twórcą. Firmy tworzące strony internetowe, mają więc za zadanie przygotować jedynie platformę komunikacji i współpracy dla internautów, a nie oferować gotową treść.

Taka zmiana ma szeroko idące konsekwencje. Zanika standardowy podział uczestników globalnej sieci na twórców i biernych odbiorców. Teraz każdy internauta może jednocześnie tworzyć i czerpać informacje z sieci.

Web 2.0 ma także wymiar technologiczny. Bardzo często w tym kontekście wymieniane są takie technologie jak Ajax czy XML. Jest jednak bardzo dyskusyjne, czy są one niezbędnym elementem omawianego zjawiska.

Najważniejszą zmianą w płaszczyźnie technologicznej jest rozpowszechnienie się narzędzi do łatwego tworzenia treści stron internetowych. Ta ewolucja w stronę narzędzi zrozumiałych nawet dla laika, jest może mniej spektakularna niż powstanie nowych technologii, jednak w praktyce powoduje znacznie dalej idące zmiany. Ludzie nie muszą już uczyć się HTML, aby stworzyć najprostszą stronę internetową. Za pomocą kilku kliknięć mogą uruchomić blog lub założyć swoją stronę na jednym z portali społecznościowych. To z kolei sprawia, że liczba osób, które są w stanie opublikować swoje materiały w Internecie rośnie w niesamowitym tempie.

W Polsce także można zauważyć daleko idące zmiany spowodowane przez trend Web 2.0. Jednak, mimo że powstaje coraz więcej serwisów opartych o tę ideę, trzeba przyznać, że daleko nam jeszcze do poziomu rozwoju, jaki można zaobserwować w Stanach Zjednoczonych.

Można przypuszczać, że w Polsce istnieje jeszcze duży potencjał rozwoju dla Web 2.0. Taki pogląd można oprzeć na kilku faktach. Po pierwsze liczba polskich internautów wciąż rośnie bardzo szybko. Po drugie, osoby aktualnie korzystające z sieci coraz bardziej przekonują się do nowych możliwości Internetu i są coraz bardziej otwarte w swojej działalności. Po trzecie, serwisy obecnie oferowane w polskim Internecie mają wciąż duże możliwości wzbogacenia swojej oferty o nowe funkcjonalności.


Web 2.0 w Polsce
Stan obecny. Perspektywy rozwoju. Oczekiwania Internautów. (pdf - 1900 kB)

Przygotowany przez:
Studenckie Koło Naukowe eBiznesu
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
pod red. Rafała Krzyżaniaka

Do góry

PRACA z JobPilot

Szukaj oferty pracy:

Polecamy

Przejrzyj chłoniaka