Analitycy merce.com wskazują na cztery najczęściej popełniane błędy w tworzeniu strategii e-commerce:
· Sprzedaż online to zbiór zsynchronizowanych ze sobą połączeń i zależności. Od dodania przez klienta produktów do koszyka po wysyłkę towaru w tle zachodzi proces oparty o logikę biznesową konkretnej firmy, który wymaga przełożenia na konkretne mechanizmy i narzędzia – mówi Sławomir Spyra, New Business Manager w merce.com, spółce tworzącej rozwiązania e-commerce. – Może kilka lat temu zwykły katalog produktów online z “jakąś” opcją zakupu, nieraz telefoniczną, “jakimś” sposobem sumowania kosztów, choćby na papierze i wreszcie “jakąś” formą wysyłki zdałby egzamin, ale nie teraz, kiedy w krótkim czasie internet stał się jedynym pewnym kanałem dystrybucji.
· Podejście uwzględniające horyzont i perspektywę danego biznesu pozwala zbudować system e-sprzedaży bazujący na zasadach MVP, czyli Minimum Viable Product – wyjaśnia Sławomir Spyra. – Dzięki temu przedsiębiorca może bardzo szybko zacząć sprzedaż internetową przy jednoczesnym uniknięciu zbędnych kosztów.
· Aspekt wizualny sklepu internetowego ma znaczenie. Layout potrafi mocno wspierać proces zakupowy. Obserwujemy jednak tendencję do przeceniania walorów graficznych – mówi ekspert merce.com. – O prawidłowy przebieg transakcji dbają w dużej mierze te mechanizmy, których kupujący nawet nie dostrzega, które dzieją się niejako na zapleczu biznesu. Za to składają się na całokształt dobrych doświadczeń konsumenckich, a co za tym idzie zadowolenie z zakupu. Tak naprawdę wystarczy oprzeć się na sprawdzonych standardach User Experience i nowoczesnego designu.
· Konkurencja w sieci jest bardzo duża i tak naprawdę samo stworzenie sklepu internetowego to za mało by ogłosić sukces kanału e-commerce – mówi Sławomir Spyra, z merce.com. – Trzeba mieć pomysł i budżet na działania marketingowe. Ilość narzędzi dostępnych dla marketerów jest ogromna. Warto przy tym pamiętać, że odpowiednie zaprezentowanie oferty sklepu to proces, który wymaga czasu jak i działania nie tylko w ramach Google, ale i w innych kanałach sprzedaży.
· Tak naprawdę system sprzedaży e-commerce powinien się po prostu wpasować, dostosować i działać tak, by możliwe było budowanie przewagi konkurencyjnej – wyjaśnia ekspert merce.com. – Doprecyzowanie obszarów funkcjonalnych i analiza biznesu z różnych perspektyw pozwalają wszystkie procesy spinać w jednym panelu i w jednym miejscu nimi zarządzać, co realnie przekłada się na wydajność codziennej pracy.