E-commerce: chroń dane osobowe swoich klientów

Obowiązek ochrony przetwarzanych danych osobowych ciąży na każdym właścicielu e-sklepu czy serwisu internetowego, który taki zbiór danych gromadzi. Wiąże się to nie tylko z koniecznością jego rejestracji u Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO), ale też odpowiedniego zabezpieczenia i zarządzania bazą. Mogliśmy się w ostatnim czasie kilkakrotnie przekonać, jakie są konsekwencje wycieku wrażliwych danych z baz dużych firm. Miało to negatywny wpływ zarówno na ich wizerunek, jak również wiązało się z karami finansowymi. W Polsce kary za błędy bądź niedopatrzenia mogą być bardzo wysokie. Najsurowsze to 200 tysięcy złotych, a nawet pozbawienie wolności do lat 2.
Obecnie obowiązujące w Polsce przepisy w zakresie ochrony danych osobowych są bardzo restrykcyjne. W przypadku wykrycia naruszeń prawa w tym zakresie, odpowiedzialność spoczywa nie tylko na firmie, ale też na pracowniku odpowiedzialnym za zarządzanie takim zbiorem – administratorze danych osobowych. – “Pieczę nad danymi osobowymi w Polsce sprawuje Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO), który jest odpowiedzialny m.in. za ewidencję baz danych oraz kontrolę administrowania nimi. GIODO może nakazać firmie konkretne działanie w przypadku wykrycia naruszeń, a nawet skierować sprawę do sądu. Za niezarejestrowanie zbioru danych osobowych lub niewłaściwe nim administrowanie, można otrzymać grzywnę w wysokości od 50 do 200 tysięcy złotych, a w szczególnych przypadkach nawet karę pozbawienia wolności do lat dwóch”” &#8211