E-grocery w biznesie – polskie firmy a zakupy spożywcze online

Zakupy spożywcze w sieci są coraz popularniejsze, a rynek e-grocery stale rośnie – zarówno na świecie, jak i w Polsce. Możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu pokochali nie tylko klienci detaliczni – również sektor B2B coraz chętniej korzysta z tej możliwości.
Tę tendencję widać w danych pozyskanych przez Supermercato24 – największego w Europie, włoskiego dostawcy zakupów spożywczych tego samego dnia, który w 2019 roku przejął Szopi.pl – największy w Polsce serwis on-line dostarczający produkty spożywcze na życzenie, m.in. z Biedronki, Lidla, Auchan czy Carrefour. W wyniku akwizycji polskiej spółki, Supermercato24 stało się pierwszym tego typu podmiotem w Europie, który rozwija się na rynkach wielu krajów.

Połączenie doświadczeń umożliwia porównanie zapotrzebowania na usługę na rynku polskim oraz włoskim.

Rosnąca liczba klientów B2B w Polsce

W Polsce, usługa oferowana przez Supermercato24 umożliwia zakupy online w ulubionym sklepie spożywczym przez klientów detalicznych i biznesowych. Klient odwiedzając stronę komponuje koszyk, a jego zakupy kompletuje i dowozi szoper – przeszkolona ku temu osoba. Możliwość dostarczenia zakupów można zawęzić do dwóch, a w niedalekiej przyszłości – do jednej godziny od złożenia zamówienia. Wielkość firmy w przypadku skorzystania z usługi nie ma znaczenia – klientem może zostać zarówno duża korporacja, jak i jednoosobowa działalność gospodarcza. Płatność jest prosta, a do każdego zamówienia można otrzymać fakturę.

Z naszych usług skorzystało w 2019 roku ponad 300 firm – ich liczba stale rośnie. W koszyku pojawiają się zazwyczaj produkty pierwszej potrzeby takie jak np. kawa, herbata, mleko oraz woda i inne napoje. Coraz więcej firm oferuje pracownikom jako dodatkowy benefit owocowe dni, często wypadają niespodziewane spotkania czy okoliczności na które potrzebny jest zakup słodkiego poczęstunku. Są to okazje, w których złożenie zamówienia online jest korzystniejsze i szybsze niż odwiedzenie sklepu stacjonarnego, ponieważ zakupy mogą zostać dostarczone w ciągu godziny-dwóch od zamówienia.

Anna Podkowińska, CEO Supermercato24 w Polsce

Powiększamy listę sieci detalicznych, z których dostarczamy, jesteśmy również otwarci na mniejsze, wyspecjalizowane sklepy. Działamy w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Poznaniu, a w bliskiej przyszłości chcemy rozszerzyć działalność m.in. na Trójmiasto czy Łódź. Oferujemy zarówno firmom jak i klientom detalicznym zakupy bez wychodzenia z biura czy domu, bez stania w kolejce, z szybkim dowozem pod drzwi, z łatwą płatnością i intuicyjną platformą zakupową. Firmy mogą robić zakupy spontaniczne, jak i zaplanować większe zakupy do firmy, np. raz w miesiącu.

Zbigniew Płuciennik, założyciel Szopi.pl

Włoskie doświadczenia

Nasze doświadczenia z włoskiego rynku, gdzie działamy najdłużej, wskazują na to, że biznesowych klientów można podzielić na dwie grupy – firmy działające w gastronomii, zamawiające produkty spożywcze, świeże, wysokomarżowe oraz korporacje, pracownicy biurowi. W obu przypadkach w koszyku lądują zazwyczaj produkty świeże oraz artykuły chemiczne. W 2019 roku odnotowaliśmy 4 tysiące zarejestrowanych kont firmowych.

Anna Podkowińska

Klienci B2B rozsiani są w kilku największych włoskich miastach – wśród nich znajdują się takie firmy jak Spotify czy Balenciaga. Porównując włoskiego klienta biznesowego i detalicznego, ten pierwszy zamawia częściej i więcej – firmy kompletują średnio o 15% większy koszyk niż osoby prywatne. Najbardziej aktywne przedsiębiorstwa składają ponad 300 zamówień w roku.

Już teraz wiemy, że 2019 rok przyniesie podwojenie wartości oraz ilości zamówień składanych przez włoskie firmy względem 2018 roku. A ponieważ rynek polski jest podobny do włoskiego, kwestią czasu jest pozyskanie zainteresowania większej liczby polskich firm spożywczymi zakupami online.

Anna Podkowińska