Gemius wprowadza fusion panel w Turcji

Gemius – po sukcesie fusion panelu* na Ukrainie – wprowadza nową metodologię badania gemiusAudience również w Turcji. Wykorzystanie rozwiązania łączącego zalety tzw. cookie i software panelu pozwoli na dalszy rozwój pomiaru lokalnego rynku internetowego. Międzynarodowa firma badawcza funkcjonuje w Turcji od 2009 roku, a współpracę rozpoczęła od wygranej w przetargu na analizę widowni online.
W Turcji – gdzie liczba użytkowników sieci wynosi 25 milionów (wyniki badania gemiusAudience za grudzień 2011) – większość internautów stanowią mężczyźni. Rezultaty badania gemiusAudience za styczeń 2012, przeprowadzonego po raz pierwszy z wykorzystaniem metodologii fusion panel, pokazują, że przedstawiciele tej płci stanowią 56% wszystkich użytkowników. Co więcej, mężczyźni korzystają z sieci znacznie częściej i aktywniej niż kobiety, które generują jedynie 37% całości odsłon internetowych i spędzają w sieci około 15 godzin miesięcznie mniej niż płeć przeciwna. Taka różnica jest charakterystyczna dla rynków rozwijających się, a poziom dysproporcji prawdopodobnie zrównoważy się w przyszłości.

Fakt, że turecka widownia internetowa jest bardzo młoda, daje możliwości rozwoju rynku online. Najsilniej reprezentowaną grupą wiekową w sieci stanowią osoby w wieku 25-34. Z kolei, biorąc pod uwagę sposób użytkowania, rozkład we wszystkich grupach wiekowych jest bardziej wyrównany. W tym przypadku najbardziej aktywną grupą internautów są osoby od 18 do 24 roku życia – generują one 30% wszystkich odsłon w tureckiej sieci. Użytkownicy w tym wieku spędzają najwięcej czasu w sieci. Co ciekawe, Turcy w przedziale wiekowym 45-54 spędzają w internecie taką samą ilość czasu jak nastolatkowie (15-17 lat) tj. ponad 52 godziny na użytkownika w ciągu miesiąca.

Z badania gemiusAudience za styczeń 2012 wynika również, że globalne marki, takie jak: Google, Facebook, Windows czy YouTube, są w Turcji bardzo silne. Serwisy te zajmują pierwsze pozycje w rankingu top20 witryn w kraju – według zasięgu oraz liczby realnych użytkowników.

Do najpopularniejszych marek lokalnych należą serwisy z treściami informacyjnymi: MyNet, Blogcu, Milliyet.

“Potencjał rynku tureckiego dostrzegają najwięksi międzynarodowi gracze. W celu zapewnienia najpełniejszej wiedzy na temat krajowej ‘przestrzeni wirtualnej’, w następnych miesiącach wraz z naszym partnerem Ipsos KPMG rozpoczniemy pomiar mobile i wideo. W przypadku tego drugiego skorzystamy z narzędzia gemiusStream. Dzięki takiemu rozwiązaniu, reklamodawcy będą mieli możliwość efektywnego planowania kampanii online oraz szansę dotarcia do grup celowych, niezależnie od sposobu, w jaki internauci łączą się z siecią” – podkreśla Filip Pieczyński, Wiceprezes Gemius SA.

********
O Gemius
Międzynarodowa firma badawcza, lider i prekursor w dziedzinie badań internetu oraz konsultingu. Gemius, założony został w Polsce w 1999 roku i prowadzi działalność w 30 krajach Europy i Bliskiego Wschodu. Firma oferuje profesjonalne rozwiązania badawcze, usługi analityczne i doradcze, od badań typu site-centric i user-centric, po zaawansowane technologicznie narzędzia do badania zachowania internautów na witrynach (gemiusTraffic), ich profilu społeczno-demograficznego (gemiusProfile), jakości dostępu do serwisów WWW (gemiusUsability) czy też skuteczności prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect). Gemius realizuje również badania na zlecony przez klientów temat (gemiusAdHoc). Poza powyższymi badaniami, w ofercie Gemius znajduje się również badanie zachowań użytkowników odtwarzających materiały multimedialne w sieci (gemiusStream), a także badanie umożliwiające błyskawiczny pomiar i prezentację wszystkich kliknięć dokonanych przez internautów na danej witrynie (gemiusHeatMap). W blisko połowie państw europejskich Gemius wyznacza standard pomiaru oglądalności witryn i aplikacji internetowych (gemiusAudience, badanie w Polsce funkcjonujące pod nazwą Megapanel PBI/Gemius).

* O fusion panelu
Fusion panel zastosowany w badaniu gemiusAudience łączy w sobie zalety tzw. cookie i software panelu i zapewnia kompletne i wiarygodne dane na temat wszystkich stron odwiedzanych przez użytkowników w danym kraju. Ten typ badania umożliwia porównywanie widowni każdego serwisu internetowego, odwiedzanego przez minimalną niezbędną liczbę panelistów odwiedzających stronę w mierzonym miesiącu. Fusion panel sprawia, że badanie gemiusAudience nie ogranicza się to ewaluacji danych zbieranych poprzez kod site-centric umieszczony w kodzie źródłowym strony i dostarcza danych na temat takich międzynarodowych serwisów jak Youtube, Google, Facebook, czy Wikipedia. Zastosowanie metodologii fusion panelu umożliwia określenie widowni internetowej małych i niszowych serwisów, jak również sekcji dużych portali.