Internet coraz „starszy”

Kim jest senior w polskiej sieci? Jakie strony odwiedzają najchętniej babcie, a które serwisy interesują dziadków? Z okazji obchodzonych właśnie w Polsce i w Bułgarii świąt seniorów – Gemius prezentuje profil społeczno-demograficzny najstarszych użytkowników sieci w tych krajach.
Liczba seniorów korzystających z internetu systematycznie rośnie. Użytkownicy w wieku 55+ stanowią obecnie 10,3% całej polskiej i 10,6% bułgarskiej widowni internetowej. Chociaż w przestrzeni wirtualnej nadal dominują młodzi, dynamiczny wzrost udziału starszych to widoczny efekt starzenia się społeczeństwa.

Polscy e-seniorzy
—————————-
Jak pokazują najnowsze wyniki badania Megapanel PBI/Gemius za listopad 2012 roku, z polskiej sieci korzysta obecnie ponad 2 mln internautów w wieku 55+. To o prawie 150 tys. więcej niż rok temu i niemal pół miliona więcej niż przed dwoma laty. Zdecydowanie silniejszą grupą surfujących po sieci seniorów są mężczyźni (1,3 mln). Liczba kobiet w wieku 55+ wynosi natomiast ponad 700 tys.

Najwyższy odsetek użytkowników w grupie celowej 55+ odnotowuje portal internetowa- dbemerytura.pl (seniorzy stanowią blisko 36% jego użytkowników). Na drugim miejscu znalazła się witryna bron.pl (33% widowni), na trzecim prywatneoferty.com (28% widowni).
Z kolei, surfujące kobiety w wieku 55+ chętnie odwiedzają serwisy z informacjami nt. opieki zdrowotnej, strony z ogłoszeniami z kategorii nieruchomości oraz portale zakupowe. Najwyższy odsetek Polek w tym wieku znajdziemy na stronie nfz.gov.pl (seniorki stanowią niemal 14% widowni internetowej tego portalu), homebroker.pl (13% widowni) oraz limango.pl (13% widowni).

Analiza czasu, jaki internauci w tej grupie wiekowej poświęcają na aktywność w sieci również przynosi ciekawe wnioski. Kobiety w wieku 55+ najwięcej czasu spędzają na stronie kurnik.pl (średni czas na użytkownika: 24 godzin i 30 minut) oraz tvn.player.pl (średni czas: 20 godzin i 20 minut). Mężczyźni z kolei najdłużej przebywają na stronie rmfon.pl (średni czas 38 godzin i 24 minuty) oraz moje.polskieradio.pl (średni czas: 32 godziny i 11 minut).

Bułgarscy e-seniorzy
———————————
W przeciwieństwie do polskich seniorów, wśród widowni internetowej Bułgarii w wieku 55+ nieznacznie przeważają kobiety (185 tys.) Męskie grono użytkowników w analizowanej grupie liczy niemal 177 tys.
Największą liczbę bułgarskich seniorów znajdziemy na serwisie informacyjnym bułgarskiego tygodnika 168chasa.bg (mężczyźni w tym wieku stanowią ponad 17% widowni internetowej tej witryny), stronie poświęconej rolnictwu bgfermer.bg (15% widowni) oraz portalu informacyjno-biznesowym lev.bg (13% widowni). Kobiety z kolei najchętniej odwiedzają serwisy poświęcone zdrowiu, portale o tematyce podróżniczej i popularno-naukowej oraz witryny informacyjne. Największy odsetek internautek w wieku 55+ notują portale: geo-bg.bg (dopasowanie: 12%), zdravnitza.com (12% widowni) oraz netinfocompany.bg (12% widowni).

Większy udział seniorów w widowni internetowej to widoczny znak czasu. Rozwój technologii sprawia, że dla wielu to właśnie sieć stała się pierwszym źródłem informacji i najszybszym kanałem komunikacji. Po etapie lęku przed nowościami, również ludzie starsi powoli przekonują się do tej formy „bycia na bieżąco”.

*********
O Gemius

Międzynarodowa firma badawcza, lider i prekursor w dziedzinie badań internetu oraz konsultingu. Gemius założony został w Polsce w 1999 roku i prowadzi działalność w 30 krajach Europy i Bliskiego Wschodu. Firma oferuje profesjonalne rozwiązania badawcze, usługi analityczne i doradcze, od badań typu site-centric i user-centric, po zaawansowane technologicznie narzędzia do badania zachowania internautów na witrynach (gemiusTraffic), ich profilu społeczno-demograficznego (gemiusProfile), jakości dostępu do serwisów WWW (gemiusUsability) czy też skuteczności prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect). Gemius realizuje również badania na zlecony przez klientów temat (gemiusAdHoc). Poza powyższymi badaniami, w ofercie Gemius znajduje się również badanie zachowań użytkowników odtwarzających materiały multimedialne w sieci (gemiusStream), a także badanie umożliwiające błyskawiczny pomiar i prezentację wszystkich kliknięć dokonanych przez internautów na danej witrynie (gemiusHeatMap). W blisko połowie państw europejskich Gemius wyznacza standard pomiaru oglądalności witryn i aplikacji internetowych (gemiusAudience, badanie w Polsce funkcjonujące pod nazwą Megapanel PBI/Gemius).