Jogurt i opony kupione za Bitcoiny: przyszłość płatności w e-commerce?

Jogurt i opony kupione za Bitcoiny: przyszłość płatności w e-commerce?
W sklepach internetowych coraz częściej można płacić kryptowalutami. PayPal  wprowadził już taką możliwość w USA i zapowiada jej uruchomienie m.in. w Europie. To efekt coraz większej popularności wirtualnych walut – portfeli bitcoinowych jest już na świecie około 70 milionów – ale też globalizacji rynku e-commerce. O przygotowaniu do tych zmian powinni pomyśleć także polscy e-sprzedawcy, a szczególnie ci, którzy chcą dotrzeć do zagranicznych klientów. Kryptowaluty wchodzą do e-commerce

Pod koniec marca PayPal umożliwił w Stanach Zjednoczonych płatności za e-zakupy przy pomocy kryptowalut takich jak Bitcoin, Litecoin, Etherum czy Bitcoin Cash. Do tej pory takie rozwiązanie było wymagające technologicznie. Teraz wymiana wirtualnych walut na dolary jest darmowa i automatyczna, a opcja ta pojawia się obok innych metod płatności, takich jak przelew czy karta kredytowa. W najbliższych miesiącach  usługa może zostać rozszerzona na kraje Unii Europejskiej.

Niewykluczone, że również polscy sprzedawcy niedługo zaoferują klientom możliwość płacenia za jedzenie czy elektronikę w wirtualnych walutach. Ułatwi to robienie zakupów nie tylko posiadaczom kryptowalut, ale też konsumentom zza granicy m.in. poprzez ograniczenie kosztów transakcji międzynarodowych i wymian walutowych.

Polskie e-sklepy coraz więcej sprzedają za granicę

E-sklepy mogą sprzedawać i wysyłać swoje produkty niemal w dowolne miejsca na ziemi. Z globalizacji korzystają zarówno duzi gracze z odpowiednim zapleczem, jak i sprzedawcy produktów niszowych, niedostępnych na każdym rynku lokalnym.

Wielu polskich właścicieli e-sklepów postanowiło zainwestować w sprzedaż za granicę. Działalność na rynku międzynarodowym wymaga jednak dostosowania do potrzeb lokalnych rynków. Chodzi nie tylko o dostępność kilku wersji językowych czy zmianę opisów produktów, ale również zapewnienie możliwości wyboru preferowanych metod płatności. Z danych PrestaShop wynika, że 9 na 10 zagranicznych klientów wybiera opłatę za pomocą PayPal zamiast lokalnych operatorów. W pierwszym kwartale 2021 roku aż 92% transakcji zrealizowanych w Polsce przy pomocy PrestaShop Checkout[1] wiązało się z wysyłką poza granice kraju.

Zagraniczni klienci często mają inne nawyki związane z płaceniem przez internet. Polacy chętnie wybierają PayU, Przelewy24 czy Blue Media. Z kolei Niemcy czy Amerykanie są przyzwyczajeni do PayPala – podkreśla Matthieu Bondu, Country Manager na Polskę w PrestaShop. Wprowadzenie płatności kryptowalutami to ukłon w stronę coraz liczniejszej grupy klientów, w tym tych spoza kraju. Gdy tylko na naszym rynku pojawi się ta możliwość, w wielu przypadkach nie będzie konieczna instalacja nowych rozwiązań. Duża część polskich sklepów ma już moduł, który automatycznie umożliwi włączenie tej opcji – dodaje Bondu.

Źródła:

Dane Statista


O firmie PrestaShop

PrestaShop jest wiodącą platformą e-commerce w Europie i Ameryce Łacińskiej, która umożliwia stworzenie własnego sklepu internetowego i rozwijanie go zgodnie z przyjętą strategią. Bazując na modelu open source PrestaShop pozwala każdemu sprzedawcy prowadzić e-sklep z dowolnego miejsca na świecie. Rozwiązanie jest w pełni konfigurowalne i dostosowane do potrzeb każdego rynku. Działa w 300 000 sklepów, których łączna sprzedaż osiągnęła ponad 22 miliardów euro w 2020 roku.

[1] Moduł płatności dla najpopularniejszej w Polsce platformy dla sklepów internetowych PrestaShop, umożliwiający m.in. podpięcie płatności przez PayPal.