Komunikacja pokolenia Y w oparciu o chińskie komunikatory

Komunikacja pokolenia Y w oparciu o chińskie komunikatory
Preferencje komunikacyjne młodego pokolenia (Y) opierają się na wyszukanych oczekiwaniach zmierzających do osiągnięcia zamierzonego celu. Skoncentrowane są one na szybkości, elastyczności i przyjemności wynikających z wielowarstwowego działania.

Pokolenie Y

W dzisiejszych czasach młodzi ludzie są wyedukowani, pewni siebie, ale także nielojalni wobec marki i tworzący wobec niej długą listę swoich oczekiwań. Niewątpliwie związane jest to z nowoczesną wizją świata opartą na cyfrowej globalizacji. Pokolenie Y nazywane też Millenialsami to osoby w przedziale wieku 15-30 lat. Ta grupa młodych ludzi sfokusowana na sieci określana jest też jako „Digital Natives” (cyfrowi tubylcy). Ich kreatywność i otwartość wobec nowych technologii wynika z wczesnej partycypacji w cyfrowej rzeczywistości.

Dla pokolenia Y względne jest rozróżnianie płaszczyzny na on-line i off-line. Dla nich rzeczywisty obraz świata zawsze był i będzie połączony z internetem we wszystkich dziedzinach życia. Pokolenie Y zorientowane jest na multizadaniowość, która w elastyczny sposób pozwala im wykonywać kilka rzeczy na raz. W jednym czasie potrafią śledzić bieżące wpisy na Facebooku, zamieszczać zdjęcia na Instagramie i rozmawiać ze znajomymi na komunikatorach. Ta wielowarstwowość zadań jest siłą napędową ich życia. Niepodłączeni do internetu uważają swoją egzystencję za nudną i wyalienowaną.

Potwierdzeniem uzależnienia od sieci jest badanie przeprowadzone przez brytyjskie Muzeum Nauki. Pokazuje ono, że w przedziale wiekowym do 25 lat, czterech na pięciu respondentów wykazało, że czuje się zagubionych bez dostępu do internetu. Wśród osób powyżej 25 lat tendencję tę wykazało trzech na pięciu badanych. Biorąc pod uwagę globalną transformację dostępu do sieci oraz determinację potrzeb młodego pokolenia można być pewnym wzrostu wskaźnika uzależnienia od sieci.

Generacja pokolenia Y szuka permanentnego podłączenia do sieci dlatego też prym wiedzie mobilny dostęp do internetu. Posiadanie smartfona czy tabletu jest zjawiskiem powszechnie znanym a oferta operatorów coraz bardziej korzystna. Kompatybilność ta sprawia, że młodzi ludzie preferują ciągły dostęp do zasobów cyberprzestrzeni.

Social Media

Serwisy społecznościowe zyskały w ostatnim czasie ogromną popularność. To na tych stronach młodzi ludzie wymieniają swoje poglądy i kreują własną autoprezentację poprzez dodawanie zdjęć, filmów i postów. (np. Facebook, Pinterest, Instagram). Najistotniejszą cechą młodego pokolenia jest szybki strumień komunikacji. Social media to atrybut technologicznej rewolucji skoncentrowanej na błyskawicznym działaniu. Tutaj nie ma miejsca na marketingowe otępienie ze strony firm i innych użytkowników. Serwisy społecznościowe to także elastyczna platforma do kreowania PR-u. Szczęśliwcami są te firmy, które natychmiast reagują na niezadowolenie klientów. Ci bardziej opieszali tracą na swojej wartości poprzez wirusowe działanie czarnego PR-u firmy. Szybkość i rzetelność działania to synonimy dobrej firmy. W tak elastycznym miejscu komunikacji między firmą a klientem młodzi ludzie oczekują odpowiedzi w godzinę lub dwie, post dodany następnego dnia traktowany jest jako wyrachowana ignorancja.

Chętnie wykorzystywanymi atrybutami social media są komunikatory służące do komunikacji ze znajomymi.

Psychologia komunikacji pokolenia Y

Pokolenie Y to młodzi ludzie zorientowani na łatwą, szybką i przyjemną komunikację. Rzadko wykonują oni zadania liniowo a raczej koncentrują się na wielozadaniowości. Stąd preferencje ich są prowokacją do udostępniania im przyjaznych narzędzi i rozwiązań w procesie komunikacji. Nadrzędną zasadą jest konieczność kondensacji przekazu. Posty w serwisach społecznościowych lub na komunikatorach nie mogą być długie. To młode pokolenia nie ma cierpliwości ani wyrozumiałości do taśmowych wpisów. Mówi się, że idealny post na Facebooku nie powinien przekroczyć 80 znaków ze spacjami.

Trend Visual Web

Stare przysłowie głosi, że „Tysiąc słów nie zastąpi jednego obrazu”. W myśl tej metafory poszedł Facebook, który zaczął bardziej premiować, poprzez częstsze wyświetlanie, treści zawierające materiały graficzne lub filmy video. Młode pokolenie wpisuje swoje preferencje w trend Visual Web (np. Instagram, Pinterest), czyli lubi korzystać z serwisów opartych na statycznej lub dynamicznej prezentacji obrazu. Akceptowalnym uzupełnieniem może być kilka słów kluczowych tzw. hashtagów.

Chińskie komunikatory

Komunikatory dedykowane jako aplikacje na urządzenia mobilne albo na komputer zdetronizowały świat komunikacji wśród młodego pokolenia. Na rynku jest bardzo dużo narzędzi służących do porozumiewania się np. Skype, GG, Snapchat, WhatsApp. W ostatnim czasie fenomenem ze względu na swoją unikatową funkcjonalność okazały się chińskie komunikatory: QQ i WeChat. Nie stanowią one wartości tylko dla Chińczyków, ale coraz częściej z powodzeniem są używane przez obywateli innych krajów w tym także Polski.

Tencent QQ

To aplikacja umożliwiająca komunikację głosową, tekstową oraz video. Została opracowana przez chińską spółkę notowaną na giełdzie, grupę Tencent i masowo jest stosowana przez Chińczyków. Spektakularny sukces tej aplikacji zachęcił jej autorów do wylansowania jej na globalnych rynkach. Ta wielozadaniowa platforma nie jest obecnie dostępna w języku polskim, można jednak z powodzeniem korzystać z języka angielskiego. Dla osób otwartych na komunikację w języku chińskim dostępny jest automatyczny translator. Aplikacja ta jest bezpłatna i z powodzeniem może ją implementować na wszystkich systemach operacyjnych. Jest chińskim odpowiednikiem naszego GG.

 

Komunikacja pokolenia Y w oparciu o chińskie komunikatory

QQ umożliwia prowadzenie konwersacji z jedną osobą lub z grupą osób. Użytkownik QQ ma prawo założyć nową grupę lub może dołączyć do innej. Jedną z opcji jest Qzone. Dzięki tej funkcjonalności można udostępnić swoim znajomym albumy, wpisy, filmy lub pliki dźwiękowe. Możliwe jest także podzielenie się z nimi świeżo zakupioną muzyką.

Do QQ można zaimportować kontakty bezpośrednio ze swojej książki adresowej a także z Facebooka. Aplikację QQ International można pobrać ze strony www.imqq.com po wcześniejszej rejestracji, po której użytkownik otrzyma swój identyfikator.

QQ stacjonarnie

Co niektórzy twierdzą, że pokolenie Y zostało ukształtowane przez internetową rzeczywistość przede wszystkim do czerpania korzyści tylko z rozrywki. Czy aby na pewno? Świadomość technologiczna młodego pokolenia jest tak wysoka, że dzięki niej mogą uprościć sobie nawet życie zawodowe. Aplikacja QQ zainstalowana na komputerze może dostarczyć wiele funkcji przydatnych w pracy. Program zawiera szybką opcję „Screen Capture” która pozwala na przesłanie dowolnego screenu ekranu wraz z zaznaczoną frazą. Pasek narzędzi zawiera w swojej palecie opcje klasyczne (rozmiar i kolor czionki, możliwość zaznaczania) oraz specjalne (tła, gradacje kolorów itp.)

Komunikacja pokolenia Y w oparciu o chińskie komunikatory

Kolejnym udogodnieniem jest „Capture video Image” które umożliwia zapis sekwencji ruchów, które zostały wykonane na ekranie. Plik zapisywany jest jako animowany GIF i z łatwością można przesłać go na pulpit QQ innego użytkownika. Funkcjonalność ta jest szybką i dogodną alternatywą dla osób nie znających obsługi programów graficznych takich jak np. PhotoImpact lub Photoshop.

WeChat

To niekwestionowany lider pośród komunikatorów, nie tylko chińskich. Jest to kolejna aplikacja firmy Tencent, której wielopłaszczyznowa i rozrywkowa funkcjonalność idealnie wpisuje się w trendy młodego pokolenia.

Komunikacja pokolenia Y w oparciu o chińskie komunikatory

WeChat jest darmową aplikacją, która cieszy się dużą popularnością. Regularnie korzysta z niej około 500 milionów użytkowników, w tym prawie 80 procent pochodzi z Chin. WeChat funkcjonuje w 20 różnych językach, także polskim i posiada możliwość tłumaczenia komunikatów na dowolny język. Podobnie jak QQ pozwala na wymianę wiadomości tekstowych, głosowych i video. Zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa nad kontrolą prywatności gdyż jako jedyny komunikator zawiera certyfikat TRUSTe.

Komunikacja pokolenia Y w oparciu o chińskie komunikatory

WeChat posiada funkcję walkie talkie i etykiet. Użytkownicy mogą przesyłać sobie nawzajem zdjęcia, klipy video oraz wizytówki. Możliwe jest tworzenie czatów grupowych skupiających nawet 500 osób w tym samym czasie. W aplikacji występuje opcja o położeniu użytkownika w czasie rzeczywistym – oczywiście jeśli udostępni on swoją lokalizację. Innym atutem jest dostępność setek zabawnych i animowanych naklejek, które formułują i podkreślają stany emocjonalne rozmówcy. Galerie obrazków i emotikonów są zarówno płatne i bezpłatne.

WeChat idealny dla młodych ludzi

WeChat posiada funkcjonalność odróżniającą go od innych aplikacji. Dzięki niej idealnie wpisuje się w preferencje pokolenia Y poszukującego elastycznej i przyjemnej komunikacji. Do funkcji tych należą: „Potrząśnij”, „Ludzie w pobliżu”, „Dryfująca butelka”.

Potrząśnij

Wystarczy potrząsać telefonem, aby nawiązać sesję z osobą, która w danej chwili na świecie robi to samo. Podczas tej funkcji wyświetlana jest lista z profilami aktywnych osób (zdjęcie, imię, sentencja, kraj, odległość). W przypadku zainteresowania wystarczy zaakceptować zaproszenie od drugiej osoby.

Komunikacja pokolenia Y w oparciu o chińskie komunikatory

Ludzie w pobliżu

Funkcja ta wyświetla listę osób znajdujących się w pobliżu (10 – 20 km) ujawniając takie informacje jak: zdjęcie, imię, odległość, płeć, kraj. Osoby, które chcą nawiązać relację muszą jedynie kliknąć na opcję „Wyślij pozdrowienie” i cierpliwie czekać na odzew.

Dryfująca butelka

Pisze się wiadomość i rzuca w cyberwechatową przestrzeń czekając aż odbierze ją przypadkowy odbiorca. Funkcja atrakcyjna graficznie dzięki wizualizacji rzucania butelki z wiadomością dryfującą w toni błękitnego oceanu.

Komunikacja pokolenia Y w oparciu o chińskie komunikatory

Wybór komunikatora powinien zależeć od preferencji użytkownika. Spośród wielu dostępnych na rynku aplikacji z pewnością odnajdzie się ta najlepsza funkcjonalnie odpowiadająca naszym potrzebom.

Tekst pierwotnie ukazał się w miesięczniku „Marketing w praktyce” w sierpniu 2015 roku.

Justyna Adamczyk
www.e-marketing.pl

 


Justyna Adamczyk - redaktor naczelna www.e-marketing.pl
Justyna Adamczyk

Specjalista ds. e-marketingu. Właścicielka i redaktor naczelna popularnego vortalu: www.e-marketing.pl

Z Internetem związana jest aktywnie od 1997 roku.
Zajmuje się opracowywaniem oraz wdrażaniem projektów internetowych w sieci. Wprowadza innowacyjne strategie marketingowe na stronach internetowych. Przeprowadza kampanie promocyjne. Od wielu lat prowadzi strony internetowe znanych marek.
Jest autorką wielu publikacji z dziedziny e-marketingu. Prowadzi szkolenia, seminaria i wykłady z dziedziny marketingu internetowego.