Polacy służbowo mobilni

Polacy służbowo mobilni

Ponad 30% polskich pracowników nawet kilka razy w tygodniu wybiera się na spotkanie służbowe poza biurem. Dla co drugiego, najczęstszym sposobem dojazdu na spotkanie są taksówki, a aż 80% zamawia je przez aplikację. Raport FREE NOW for Business pt. “Polacy służbowo mobilni [1]” wykazał również, że co czwarty pracodawca nie pokrywa kosztu przejazdów służbowych w mieście swoim pracownikom.

Raport FREE NOW powstał na podstawie badania, którego celem było dowiedzenie się z jakich rozwiązań mobilnościowych korzystają Polacy w celach służbowych, w jakiej częstotliwości oraz jak są one organizowane i finansowane przez pracodawcę. Wyniki pokazały, że polskie firmy coraz częściej korzystają z nowoczesnych usług mobilności, rezygnując z drukowanych voucherów na przejazdy lub rozliczania papierowych paragonów.

Częstotliwość, sposób i koszty

Ponad 30% badanych deklaruje, że wybiera się na spotkanie służbowe poza biurem 1-5 razy w tygodniu. Istnieje również grupa polskich pracowników, którzy przemieszczają się w celach służbowych nawet kilka razy dziennie (8%). Jeśli chodzi o najczęstszy sposób dotarcia do celu, pracownicy polskich firm zdecydowanie najchętniej wybierają w tym celu taksówkę (52%). Popularnym środkiem dojazdu na spotkanie służbowe jest również komunikacja miejska (14%), samochód służbowy (14%) i prywatny (10%).

Dla co drugiego badanego przejazd taksówką to możliwość relaksu w ciągu dnia pracy. Część z nich (36%) poświęca czas w taksówce na odpowiadanie na maile, rozmowę telefoniczną w sprawach służbowych (30%) lub przygotowywanie się na spotkanie (32%). Co czwarty pracownik, w trakcie służbowego przejazdu załatwia sprawy prywatne.

Ciekawą kwestią, jaką obnażyły wyniki badania, jest pokrywanie kosztów przejazdów służbowych pracowników w polskich firmach. Mimo, że większość (62%) pracodawców zwraca koszty przejazdu na spotkania służbowe pracowników, nadal aż 14% robi to tylko czasami, a prawie co czwarty (24%) nie opłaca pracownikom przejazdów wcale. To zastanawiające, zwłaszcza, że co czwarty badany deklaruje, że tygodniowe koszty jakie ponosi w celach służbowych przejazdów wynoszą od 50 do 100 zł, a nawet 16% badanych przekracza tę kwotę.

Organizacja służbowych przejazdów

Badanie FREE NOW wykazało, że coraz więcej firm rezygnuje z korzystania z usług tradycyjnych korporacji taxi, których zamówienie kursów odbywa się przez tele-centralę. Potwierdza to wynik prawie 60% respondentów, którzy deklarują, że firma, w której pracują nie korzysta z usług tradycyjnej korporacji taxi. Już ponad 80% Polaków zamawia służbowy przejazd taxi samodzielnie przez aplikację. Blisko co drugi pracownik w Polsce za przejazd służbowy również płaci przez aplikację (przez kartę pracodawcy podpiętą w aplikacji).

Już 20% przejazdów, jakie realizują współpracujący z nami kierowcy, to kursy biznesowe użytkowników Konta Firmowego FREE NOW. Oferta dla firm, to bardzo ważna część naszego biznesu. Przejazdy służbowe to także źródło zarobku dla kierowców w ciągu dnia, w godzinach poza porannym i wieczornym szczytem komunikacyjnym – mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREE NOW w Polsce.

Komfort podróżowania

Prawie co piąty pracownik w Polsce, ocenia proces rozliczania służbowych przejazdów w swojej firmie jako uciążliwy. Dotyczy to zapewne pracowników, dla których zamawianie przejazdu służbowego wiąże się z dzwonieniem na tele-centralę (samodzielnie lub przez recepcję) oraz pobierania voucherów i paragonów do późniejszego rozliczenia w firmie. Dla ponad 90% z nich ważna lub bardzo ważna jest znajomość czasu dojazdu kierowcy. Ponad 70% wskazuje jako istotną też możliwość znajomości ceny z góry (ta opcja dostępna jest we FREE NOW w opcji Plus dla biznesu).

Rozwiązaniem uciążliwości procesu zamawiania i rozliczania przejazdów w firmach jest możliwość otrzymania jednej zbiorczej faktury na koniec miesiąca za przejazdy pracowników, płacenia za przejazd przez aplikację z jednego konta firmowego, znajomość ceny za kurs przed zamówieniem lub opcja wpisania w zamówienie numeru projektu, dla łatwiejszego jego rozliczenia z pracodawcą. Wszystkie te cechy prawie co drugi respondent określił jako usprawniające proces rozliczania przejazdów w ich firmie. Są to również główne wyróżniki i zalety oferty Konta Firmowego FREE NOW, które jest nie tylko ułatwieniem dla pracowników, ale również dla samego pracodawcy lub księgowości zajmującej się wydatkami służbowymi pracowników – mówi Katarzyna Kram, Head of Sales, Eastern Europe we FREE NOW.


Raport FREE NOW wykazały tendencję firm w Polsce do digitalizowania rozwiązań, z których korzystają w swojej organizacji. To zadowalające, że coraz częściej polscy profesjonaliści wybierają taksówkę z aplikacji, co oznacza, że cyfrowa rewolucja dotarła również do polskich firm.

[1] Raport powstał na podstawie ankiety internetowej wśród 630 użytkowników platformy FREE NOW z całej Polski, którzy zadeklarowali się jako pracownicy biurowi w pierwszym pytaniu ankiety, przeprowadzonej w styczniu 2020 roku.


O FREE NOW:

FREE NOW (poprzednio mytaxi), to multi-platforma mobilności miejskiej, operująca w 100 miastach z 10 krajów Europy, łącząc przez aplikację ponad 14 milionów pasażerów z 100 000 licencjonowanymi kierowcami. Jest częścią Grupy FREE NOW, która powstała w wyniku joint-venture Daimlera i BMW i skupia usługi mobilności miejskiej, takie jak również Beat (5 krajów Ameryki Łacińskiej i Grecja), Kapten (3 kraje europejskie) oraz hive – hulajnogi na minuty (5 krajów Europy). Łącznie, działalność Grupy obejmuje 18 rynków i 130 miast na świecie. Skupia 35 milionów użytkowników oraz 800 000 kierowców.