Referendum 2003

Według danych telemetrycznych TNS OBOP „Wieczór europejski – Referendum 2003” oglądało 4,4 mln Polaków (12%), a 40,8% widzów miało włączoną w tym czasie Jedynkę. Przypomnijmy, że wieczór wyborczy z wyborów parlamentarnych we wrześniu 2001 oglądało w TVP1 – 5,6 mln Polaków (15%), a w TVN – 2,6 mln widzów (7%). Przewidywany wynik wyborów prezydenckich z roku 2000 śledziło w TVP1 ponad 9 mln (25,6%) Polaków, a wstępne wyniki wyborów parlamentarnych w 1997 roku – 5,8 mln widzów (15,9%).Pierwsze wyniki PBS mówiące o tym, że 81,9 % głosujących Polaków opowiedziało się za Unią Europejską, podane o godz. 20:09 obejrzało 4,5 mln Polaków (12%).
Łączny koszt reklam wyemitowanych przy „Wieczorze..” wyniósł 1,6 mln złotych.
W paśmie nadawania „Wieczoru europejskiego” (w godz. 20:00-22:00) TVP 2 i Polsat zgromadziły po 14% widzów, a TVN 15%. Emitowany w tym czasie w TVP2 koncert laureatów „Szansy na sukces” oglądało 1,6 mln widzów (4,6%), a „Rodzinę zastępczą” i „Żegnaj laleczko” w Polsacie odpowiednio 1,3 mln (3,8% ) i 1,5 mln (4,4%) Polaków. Serial „Kasia i Tomek” w TVN przyciągnął przeszło 900 tys. wiernych widzów (2,5%), a reality show „Jestem jaki jestem – ring” osiągnął oglądalność równą 1,8 mln (5%) widzów.
Od stycznia tego roku cztery największe stacje wyemitowały 1560 spotów reklamowych w ramach kampanii promocyjnej Unii Europejskiej, w tym: TVP1 – 563 reklam, TVP2 – 425, Polsat – 237, a TVN – 335. 18 maja 2001 roku w TVP ruszyła bezpłatna kampania przed referendum europejskim. Do głosowania za Unią Europejską, bądź przeciw przekonywało kilkadziesiąt podmiotów. Zasięgiem nadawania kampanii objęto stacje: TVP1, TVP2, TVP3 i TV Polonia. Łączny czas poświęcony na emisje bloków agitujących za i przeciw wyniósł przeszło 30 godzin. Średnia oglądalność bloków Referendum 2003 wyniosła w TVP 1 – 1%, TVP 2 – 0,9%, a w TVP3 – 0,3%.
Źródło TNS OBOP