Reklamy pod choinką

Dla wielu z nas okres świąteczny to czas, w którym częściej zasiadamy przed telewizorami. Chętnie wykorzystują to reklamodawcy, którzy w czasie świąt zasypują nas informacjami o nowych produktach, promocjach czy wyjątkowych okazjach. W tym roku marki inwestowały w telewizję więcej i częściej niż w latach ubiegłych.
Łącznie w grudniu 2013 wydano na reklamę 1,90 mld zł (w 2012 1,59 mld zł), a w samym okresie świątecznym ponad 150 mln zł.

Generalnym trendem jest osłabienie komunikacji od 24 grudnia do końca roku. Przerwa świąteczna charakteryzuje się mniejszą ilością reklamodawców, niższymi nakładami na reklamę i niższą sumą wygenerowanych ratingów niż w pozostałe dni grudnia.

Odpływ ratingów najlepiej widoczny był w przypadku stacji TVP i TVN, gdzie średnio wyniósł 23%. Odstępstwem od tej średniej tendencji spadkowej był drugi dzień świąt, gdy Polsat sprzedał 17% ratingów więcej niż w średnim dniu grudnia. To czyni go drugi rok z rzędu niekwestionowanym liderem „reklamy pod choinką”.

Podobnie jak w 2012 roku i tym razem producenci leków oraz produktów zdrowotnych wydali na reklamę najwięcej. W zeszłym roku było to ponad 13 mln zł, a w tym, 24 grudnia inwestycje sięgnęły pułapu 13 593 440 zł. Liderem niezmiennie pozostaje US Pharmacia, producent m.in. Apapu, Ibupromu czy Vigoru, który w okresie 24-25.12 wydał łącznie 6 065 334 zł. To blisko 2 miliony zł więcej niż w roku ubiegłym. W Wigilię najczęściej oglądaliśmy także reklamy kremu Nivea, ekspresu Dolce Gusto Nescafe i herbaty Lipton. Z kolei w pierwszy dzień świąt i widzieliśmy reklamy Media Expert z Dodą. Co ciekawe ilość kupionych ratingów była dwukrotnie wyższa, niż w przypadku najsilniejszej kampanii z 24.12.

Sylwestra, ci którzy spędzili go przed telewizorem pamiętać będą głównie przez pryzmat reklam Majonezu Kieleckiego, Polsatu Cyfrowego, Hiperwyprzedaży Plusa, Desmoxanu i Fun Packu Orange. Tu najczęściej reklamodawcy ze stacji mainstreamowych również wybierali Polsat – w ciągu godziny emisji programu średnio 9’11 stanowiły reklamy. Wyniki zbliżone do 100% dostępnego czasu antenowego uzyskały dwie stacje tematyczne: TVN Turbo i TVN Style (odpowiednio 11’17 i 11’05).

Wszystkie analizy prezentują dane wyrażone w cenach cennikowych i przeliczone dla grupy docelowej wszyscy w wieku 16-49 lat.

*******
O Arena:

Arena jest częścią Havas Media Group. Dom mediowy oferuje kompleksowe usługi w zakresie przygotowywania strategii komunikacyjnych, planowania i zakupu mediów. Swoją działalność w Polsce rozpoczął w 2010 roku. Zarządza nim Małgorzata Węgierek – od prawie 20 lat związana z branżą mediową. Polski oddział jest jednym z trzynastu zlokalizowanych w 10 krajach świata.
Do firm, które zaufały Arenie należą m.in.: LG Electronics, VELUX, Grupa Topex, Ministerstwo Gospodarki, Credit Agricole Bank Polska, AXA, Oriflame, Polska Organizacja Turystyczna, Ubisoft, Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu, Best Western, CitiIndex, PAIZ.
Arena jest członkiem Creative Communication Cluster – organizacji, która zrzesza 25 podmiotów branży komunikacyjnej.