Strategie społecznej odpowiedzialności biznesu tworzymy sami, co druga z nich jest krótkofalowa, połowa przedsiębiorstw nie bada efektów realizacji swoich działań CSR – wynika z „Audytu CSR polskich przedsiębiorstw” zrealizowanego dla JBcomm pod koniec 2014 r. Polskie firmy niechętnie rozwijają swoje kompetencje w zakresie CSR, rzadko doszkalając się czy poszukując fachowego wsparcia.
„Sytuacja nieco lepiej wygląda w dużych firmach, jednak i one – jak sektor MŚP – mają do przełamania barierę samotności w działaniach CSR. W Polsce tylko połowa z nich posiada wdrożoną strategię CSR. Wśród małych i średnich przedsiębiorstw strategię odpowiedzialności społecznej znajdziemy raptem w co piątej firmie” – mówi Joanna Bartnik, dyrektor zarządzająca JBcomm.
Niemal wszystkie firmy (84% w sektorze MŚP i 87% dużych firm) przygotowują strategie działań CSR samodzielnie. Zaledwie 6% dużych firm zleciło opracowanie strategii
w tym zakresie podmiotom zewnętrznym. Badanie wykazało też, że aż 49% dużych przedsiębiorstw nie mierzy efektywności realizowanych działań (podobnie jak 2/3 małych i średnich firm).
„Raptem niecała połowa polskich przedsiębiorstw realizujących działania CSR mierzy swoją efektywność w tym zakresie. Innymi słowy, niewiele potrafimy powiedzieć, jak powstają nasze strategie społecznej odpowiedzialności biznesu, a jeszcze mniej o tym, czy przynoszą one jakieś skutki” – mówi Joanna Bartnik.
Badanie wykazało, że aż 72% dużych i 86% małych i średnich firm nie należy do żadnej organizacji zajmującej się szeroko rozumianym CSR. Aż ¾ pracowników odpowiedzialnych w MŚP za działania CSR nie uczestniczy w szkoleniach o tej tematyce (w dużych firmach dotyczy to 36% pracowników). „Wszystkie te dane świadczą, że nie konsultujemy się z innymi w tym zakresie, próbujemy działać w pojedynkę i nie wyciągamy wniosków z cudzych oraz – co gorsza – bardzo często także z własnych doświadczeń” – mówi Joanna Bartnik.
Zastanawiający jest również fakt, że tylko połowa dużych firm podejmuje działania z zakresu CSR na podstawie opracowanej i wdrożonej długofalowej strategii (w przypadku małych i średnich firm jest to zaledwie co piąte przedsiębiorstwo). „Strategie CSR często wdrażamy i realizujemy doraźnie. Oczywiście zdarzają się sytuacje, w których warto tak działać, jeśli jednak mówimy o tym, że co druga strategia CSR powstaje ad hoc, wypada zastanowić się nad zasadnością i efektywnością takich działań” – uważa Joanna Bartnik.
Badanie „Audyt CSR polskich przedsiębiorstw” przeprowadziła w październiku i listopadzie 2014 r. firma badawczo-marketingowa Fast Solutions na zlecenie agencji JBcomm. Badanie zrealizowano w ramach projektu unijnego agencji pn. “JBcomm – komunikacji odpowiedzialna społecznie”. Badanie objęło 300 firm: 100 z sektora MŚP i 200 z sektora dużych przedsiębiorstw.
*********
JBcomm to agencja komunikacji zajmująca się doradztwem strategicznym, realizacją kampanii informacyjno-edukacyjnych, zarządzaniem w sytuacjach kryzysowych, PR korporacyjnym i marki, CSR oraz komunikacją w mediach społecznościowych. Wśród stałych klientów agencji są m.in. FRoSTA, Grupa Drosed, OSM Piątnica, Dornbracht, Alape. JBcomm jako jedna z nielicznych agencji PR i firm MŚP w Polsce wdrożyła już strategię CSR, której elementami są m.in. własny kodeks etyczny i polityka środowiskowa.