Serwisy płatności zyskują na znaczeniu

Szybki transfer gotówki za pomocą serwisów płatności to nie tylko coraz częstsza metoda płacenia za zakupy w sieci, ale też rozwiązanie, którego oczekuje coraz więcej konsumentów. Klienci potrzebują prostych i szybkich rozwiązań – wynika z raportu przygotowanego przez Gemiusa oraz e-Commerce Polska.
W badaniu udział wzięło 1,5 tys. internautów. Wyniki pokazują, że rośnie zainteresowanie Polaków nowoczesnymi formami płatności za zakupy w sieci. Mimo że większość respondentów nadal reguluje należności przelewem bankowym (67 proc. kupujących w sklepach internetowych oraz 76 proc. na aukcjach) lub gotówką przy odbiorze (59 proc. w e-sklepach oraz 52 proc. na aukcjach), coraz więcej z nich stawia na serwisy takie jak: PayU, PayPal, DotPay czy Allpay. Płatności za pośrednictwem tego typu rozwiązań deklaruje 42 proc. użytkowników e-sklepów oraz 50 proc. aukcji internetowych. Odsetek osób korzystających z systemów płatności wzrósł w przypadku e-sklepów o 19 punktów procentowych, a aukcji o 13 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem.

Badanie pokazuje także, że powiększa się grono klientów, którzy płacą za towary czy usługi kupowane w sieci kartą kredytową lub wirtualną kartą do transakcji zdalnych tzw. e-kartą (28 proc. klientów e-sklepów oraz 18 proc. aukcji), w siedzibie sprzedającego (14 proc. e-sklepów oraz 11 proc. aukcji) lub regulują należności SMS-em (8 proc. e-sklepów oraz 3 proc. aukcji).

Grzegorz Wójcik, prezes Fundacji Rozwoju Gospodarki Elektronicznej, zwraca uwagę na to, że rola nowoczesnych form płatności będzie rosła, czego odzwierciedleniem są deklaracje badanych. – Ankietowani coraz częściej wymieniają serwisy płatności jako jedne z najlepszych opcji regulowania należności za zakupy online. To rozwiązanie za optymalne uznaje 26 proc. klientów e-sklepów oraz 31 proc. kupujących na aukcjach – wylicza.

Z kolei Mateusz Gordon, ekspert Gemiusa w obszarze e-handlu, uważa, że możliwość płatności za pośrednictwem nowoczesnych systemów to korzyść zarówno dla kupującego, jak i sprzedającego. Klienci oczekują prostych i szybkich rozwiązań. Dlatego na znaczeniu zyskują rozwiązania, które nie wymuszają na użytkowniku konieczności logowania czy podawania haseł.

Zdaniem Gordona warto jednak zwrócić uwagę także na to, że płatności online nie zawsze są rozwiązaniem korzystnym dla wszystkich sklepów. – Pamiętajmy o ukrytych kosztach transakcji, którymi często obarczany jest klient. Co więcej są branże, w których produkt powstaje dopiero na zamówienie klienta i możliwość zapłacenia całej kwoty po odbiorze zamówienia będzie dla niego bardziej komfortowa, ale też korzystnie wpłynie na wizerunek sklepu – podkreśla.

Badanie zostało zrealizowane w grudniu 2012 roku.

*******
Gemius
Gemius specjalizuje się w badaniach rynku internetowego. Dostarcza danych o ruchu na witrynach internetowych oraz profilu ich użytkowników, skuteczności realizowanych w sieci kampanii reklamowych i zachowaniach internautów odtwarzających materiały multimedialne. Badania są realizowane zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR.
Obecnie Gemius prowadzi działalność na 30 rynkach w Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce. Współpracuje z organizacjami branżowymi odpowiadającymi za globalny (np. Interactive Advertising Bureau, IAB), jak i lokalny (np. Polskie Badania Internetu, PBI) rozwój rynku internetowego.
Gemius prowadzi badania w oparciu o własną metodologię i infrastrukturę technologiczną. Na całym świecie z badań i wiedzy eksperckiej firmy korzysta blisko dwa tysiące firm z branży motoryzacyjnej, finansowej, farmaceutycznej, telekomunikacyjnej, turystycznej, handlowej, FMCG i IT oraz największe agencje i sieci reklamowe, domy mediowe oraz wydawcy i reklamodawcy. Firma powstała w 1999 roku.

e-Izba – Izba Gospodarki Elektronicznej
Projekt e-Izba – Izba Gospodarki Elektronicznej to inicjatywa szerokiego grona podmiotów działających na rynku internetowym w sektorze e-handlu. Jej celem jest rozwój polskiego rynku usług świadczonych drogą elektroniczną, m.in. przez identyfikację jego potrzeb, edukację i wymianę know-how oraz skuteczne reprezentowanie wspólnych interesów branży wobec różnych instytucji i organizacji. W powstanie e-Izby zaangażowały się podmioty, które głęboko wierzą, że wykorzystanie innowacji technologicznych, informacyjnych i komunikacyjnych (ICT), w szczególności Internetu, najskuteczniej przyczyni się do dynamicznego rozwoju polskiej i europejskiej gospodarki w różnych jej branżach. Wśród członków Komitetu Założycielskiego e-Izby są firmy specjalizujące się w różnych gałęziach szeroko pojmowanej branży e-commerce: platformy e-commerce, sprzedawcy detaliczni, sklepy online, dostawcy e-usług, płatności online, treści cyfrowych oraz usług i rozwiązań IT dla e-commerce. W ramach projektu e-Izba działa e-Commerce Polska, której głównym celem jest rozwój rodzimej i europejskiej branży handlu elektronicznego.