Tych błędów powinieneś unikać w świątecznych kampaniach e-mail

Ostatnie miesiące roku są jednym z najgorętszych okresów zakupowych – zarówno dla konsumentów, jak i samej branży e-commerce. Jak wynika z badania GfK, zrealizowanego na zlecenie PayPal, obecnie 81,6% polskich internautów kupuje prezenty świąteczne online, a 74,6% używa w tym celu urządzeń mobilnych.
E-mail marketing jest jednym z głównych kanałów komunikacji pomiędzy sklepami internetowymi a konsumentami. Poniżej znajdziecie przykłady błędów, których powinni unikać marketerzy, aby okres Bożego Narodzenia przyniósł ich firmom oczekiwane rezultaty, a realizowane przez nich kampanie e-mail marketingowe działały tak sprawnie, jak warsztat Świętego Mikołaja.

Czasem łatwiej wyciągnąć portfel, niż wnioski…

… powiedział kiedyś polski scenarzysta Jacek Wejroch. Dziś nierzadko zapominamy o tym, by spojrzeć za siebie. Planujemy kampanię, budżet i tyle.
A przecież skuteczne działania sprzedażowe oparte są na analizie działań poprzednich. Marketerzy powinni więc ocenić, które newslettery – wysyłane w poprzednich kampaniach świątecznych – wywołały największy odsetek OR, CTR oraz najbardziej przełożyły się na sprzedaż.

Należy odpowiedzieć sobie na pytania: Jakie tytuły newslettera najbardziej zachęciły odbiorców do otwierania wiadomości? Które z zamieszczonych ofert okazały się prawdziwymi bestsellerami dla konkretnych grup docelowych? Czy były konkretne dni, w których sprzedaż znacznie wzrosła w stosunku do pozostałych? Czy któreś z działań były nieudane i powinno się ich uniknąć w bieżącym roku?

Niewykorzystany potencjał

Ostatnie miesiące roku są zazwyczaj okresem wzmożonego ruchu na stronach internetowych e-sklepów. Brak wykorzystania tego potencjału do rozbudowy bazy subskrybentów jest więc wielkim błędem. Tym bardziej, że to doskonała okazja, aby na bieżąco informować konsumentów o świątecznych ofertach, a w przyszłości nadal móc utrzymywać z nimi kontakt. Aby ułatwić użytkownikom subskrypcję newslettera, formularz zapisu powinien być dostępny na każdej podstronie sklepu. Nie należy też zapominać o wdrożeniu automatycznej kampanii powitalnej – w ten sposób pozostaniesz z subskrybentami w stałym kontakcie i wprowadzisz ich w proces zakupowy.

Świąteczne „opakowanie” newslettera

Przekonujące newslettery oparte są na kreatywnych szablonach, wizualnie dostosowanych do konkretnych okazji. Okres Bożego Narodzenia to czas silnie nacechowany pozytywnymi emocjami. Wszystko wokół jest holly, jolly and bright – taki też powinien być layout świątecznego newslettera. Raz zaprojektowany, może służyć jako baza dla wszystkich mailingów, wysyłanych w tym okresie. Warto uwzględnić w nim takie elementy, jak lista życzeń, świąteczne bestsellery czy countdown, odliczający czas do świąt.

Pamiętaj, że przedświąteczny czas jest dla wszystkich bardzo intensywny. Konsumenci są zazwyczaj w ruchu, poszukując najlepszych prezentów dla swoich bliskich. Istotną kwestią jest więc dostosowanie szablonu newslettera do urządzeń mobilnych. Nie zapomnij też o wstępnych testach dostarczalności oraz wyświetlania się wiadomości na różnych urządzeniach końcowych – w tak wzmożonym okresie sprzedażowym nie można sobie pozwolić na jakiekolwiek błędy czy problemy z odczytaniem e-maili.

Wyróżnij się z tłumu

Kluczowymi elementami udanej kampanii świątecznej są: personalizacja, pozytywne emocje i humor. Tytuł newslettera powinien nawiązywać do jego treści – to oczywiste. Nie należy jednak zapominać, że w skrzynce odbiorczej znajdzie się wiele e-maili z popularnym sformułowaniem „Wesołych Świąt” czy „Świąteczne rabaty” w tytule. Marketerzy powinni więc zadbać o to, aby wyróżnić się na tle konkurencji – na plus zadziała odwaga i poczucie humoru, dzięki którym łatwiej uzyskać element zaskoczenia, tak istotny w przyciągnięciu uwagi subskrybentów. Szczególny efekt można także osiągnąć przez zastosowanie emocji.

Nie marnuj okazji

Święta dla branży e-commerce zaczynają się już z końcem listopada. Marketerzy powinni więc wykorzystać takie okazje, jak: Czarny Piątek, Cyber Monday, Dzień Darmowej Dostawy, czy Dzień św. Mikołaja i zasygnalizować swoim subskrybentom, że to najwyższy czas, aby pomyśleli o zakupie prezentów dla bliskich.

Poniżej przykład newslettera wysłanego z okazji Black Friday. Wyróżnia się na tle innych, wysłanych w tym czasie tym, że nawiązuje bezpośrednio do Świąt Bożego Narodzenia.

Pieniądze to nie wszystko

Szczególnie w okresie Bożego Narodzenia, konsument poszukuje najlepszych pomysłów na idealne prezenty. Zasypywany setkami ofert, musi dokonać wyboru. Co więc zrobić, aby kupił prezent właśnie w Twoim sklepie? Konsumenci, poza atrakcyjnymi cenowo ofertami, oczekują też zapewnienia, że zamówione przez nich prezenty dotrą do nich na czas, a także, w przypadku jakichkolwiek pytań czy wątpliwości, będą mogli liczyć na szybki kontakt z pracownikami sklepu. Warto więc zamieścić w newsletterze informacje o sposobach i terminach dostawy, maksymalnym dniu na złożenie zamówienia z gwarancją dostawy przed świętami, bezpośredni kontakt do opiekuna klienta, a w przypadku możliwości odbioru osobistego – adres najbliższego sklepu stacjonarnego.

Warto również wdrożyć automatyczne e-maile transakcyjne, które będą na bieżąco informować klienta, na jakim etapie jest złożone przez niego zamówienie. Zadbaj o to, aby odbiorcy mieli pewność, że zakupy w Twoim sklepie są łatwe, szybkie, wygodne i bezpieczne.

Autor: Anita Wata, Key Account Consultant optivo GmbH/ Sp. z o.o

********
O optivo

optivo należy do grona europejskich specjalistów z branży e-mail marketingu i wielokanałowości.
Ze 150 pracownikami w berlińskiej centrali i biurach w Warszawie, Amsterdamie i Istambule, firma uznawana jest w branży za technologicznego lidera i wyznacznika trendów. optivo dostarcza usługi wielokanałowe i rozwiązania dla prowadzenia skutecznego dialogu marketingowego za pośrednictwem e-mail marketingu, smsów, sieci, mediów społecznościowych, faksu i materiałów drukowanych.