Biznes uplasowany w wirtualnym świecie stał się niezwykle trudną do wylansowania sztuką. Wobec tysięcy podobnych przedsięwzięć trudno odnaleźć w mackach wirtualnej pajęczyny to co jest najważniejsze i najlepsze. W kontekście tej filozofii nastąpiła diametralna zamiana ról. To świat wirtualny śmiało wkroczył na rzeczywistą arenę w poszukiwaniu optymalnego przepisu na sukces.
Jeszcze kilka lat temu marketerzy byli pewni co do faktu że świat wirtualny skupi rzesze swoich wiernych odbiorców, których przekuje na lojalnych klientów i adwokatów swojej marki. Dlatego tak ważna była historia behawioralna użytkownika, która nakreślała rzeczywisty obraz jego preferencji. Dzięki temu klientowi można było dedykować te produkty i usługi, które znajdują się w strefie jego potrzeb. Dzięki zastosowaniu narzędzi e-reklamy można było dotrzeć do świadomości nabywczej konsumenta i nakłonić go do natychmiastowej aktywizacji działań. Dzisiaj można powiedzieć, że postawa internauty wobec oferowanych produktów i usług jest pasywna a wszelkie stosowane formy reklamy spotykają się z permanentną ignorancją.
Ewolucja internetu zakreśliła wielkie koło w historii postępu i oparła swoje działanie na kanwie prawa starzenia się, które głosi, że nieustanne innowacje i ulepszenia są podstawą przetrwania. Zmianie uległa też filozofia funkcjonowania dwóch zależnych od siebie światów. Świat wirtualny nie mogąc już dłużej czekać na żywe zainteresowanie swoich odbiorców postanowił przejść do świata realnego. Ta intrygująca zmiana perspektywy została osiągnięta dzięki innowacyjnym technologiom, futurystycznym narzędziom i kreatywnej interpretacji potrzeb konsumenta. Zdecydowanie można powiedzieć, że niektóre nowatorskie technologie trafnie zaakcentowały swoją obecność w tym elastycznym modelu kreowania nowej rzeczywistości. Do rozwiązań tych należą: interaktywne konfiguratory, rozszerzona rzeczywistość, aplikacja wspomagająca logistykę załadunku wirtualnych samochodów dostawczych oraz drukarki 3D.
Interaktywne konfiguratory
Zrealizowane są w formie komponentu osadzonego na stronie internetowej lub aplikacji zainstalowanej w urządzeniu mobilnym (smartfon, tablet). W przypadku branży meblowej większość rozwiązań na rynku pozwala na skomponowanie zestawu mebli z gotowych modułów i rozstawieniu ich w wirtualnym pomieszczeniu. Bardziej zaawansowane konfiguratory umożliwiają łatwą zmianę kolorystyki materiałów wykończeniowych: tapicerki, obić, frontów meblowych, uchwytów, blatów itd. Najbardziej zaawansowane rozwiązania obliczają ostateczną cenę w czasie rzeczywistym nawet dla nietypowych zestawów produkowanych na indywidualne zamówienie. Końcowym etapem konfiguracji jest wysłanie zamówienia wprost z tego typu aplikacji, które zawiera nie tylko podstawowe komponenty, ale także inne materiały w przeliczeniu na metry bieżące lub kwadratowe, systemy mocowania, listwy maskujące, czy też koszty montażu.
Interaktywne konfiguratory kreują wirtualną przestrzeń (np. meblową) według określonych preferencji klienta. Jego rola jest daleko posunięta ponieważ to on jest projektantem produktu lub usługi. W ostateczności otrzymuje to, co sam wykreował.
Projektowanie w Chmurze
Najbardziej zaawansowane wysokobudżetowe wirtualne środowiska projektowe, wykorzystywane przez czołowe korporacje w branży retailowej, pozwalają na projektowanie online dużych obiektów handlowych. Taka bezpieczna symulacja przestrzeni (sklepów, salonów, magazynów) odbywa się w chmurze, czyli wszystkie prace są na bieżąco rejestrowane przez użytkowników systemu i systematycznie zapisywane na serwerze. Umożliwia to pracującemu online zespołowi systematycznie śledzić i weryfikować realizowane zadania. Przedsięwzięcie takie pozwala na prawdziwą burzę mózgów aktywnych uczestników poprzez dostęp do zcentralizowanego wirtualnie obszaru roboczego. Pełna zaangażowania partycypacja w projekcie w tym samym czasie oraz dostęp do plików projektowych pozwalają partnerom biznesowym dążyć do kształtowania optymalnego modelu biznesowego. Dzięki takiemu wirtualnemu miejscu spotkań można skoncentrować wiele osób w jednym miejscu i jednym czasie. Biorąc pod uwagę fakt, że niektórzy członkowie zespołu mogą pochodzić z rożnych krajów jest to aspekt niezwykle elastyczny.
Aplikacja wspomagająca projektowanie przestrzeni handlowych wykonana dla ArneDesign.com we współpracy z Sunway Network Hongkong Ltd.
Symulacja aranżacji przestrzennej sklepów umożliwia na swobodne zarządzanie bryłami mebli, dopasowywanie elementów dekoracyjnych (np. oświetlenie, dodatki) oraz wybór faktury i kolorystyki ścian i podłóg. Nie bez znaczenia pozostaje również efektywne rozplanowanie towaru na sklepowych półkach. Działania te są głównymi komponentami w modelu marketingowym zwanym merchandisingiem, który ma na celu wywołanie zainteresowania odbiorców w celu optymalizacji wolumenu sprzedaży.
Inną miarodajną korzyścią płynącą z partycypacji w wirtualnym projekcie jest redukcja kosztów wynikająca z potencjalnych pomyłek. Błąd popełniony już w docelowej aranżacji dużego obiektu może być dla firmy bardzo kosztowny. Ponadto projektowanie w realnej rzeczywistości dużego sklepu wymaga zaangażowania dużych zasobów ludzkich. Czynnik wirtualny ma w tym przypadku na celu eliminację niepotrzebnych ogniw w optymalnym modelowaniu docelowego obiektu.
Rozszerzona rzeczywistość
Jest to kolejny przykład odzwierciedlający przejście świata wirtualnego do realnego. Rozszerzona rzeczywistość to jedna z innowacyjnych technologii pokazująca sposób wizualizacji np. mebli nałożonych na widok realnego pomieszczenia. Potencjalny klient, przy użyciu kamery wbudowanej w tablet, spogląda np. na wnętrze swojego pokoju uzupełnione o wirtualne meble pobrane z katalogu sprzedawcy. Na podstawie markera położonego zazwyczaj na podłodze, aplikacja pozycjonuje meble zgodnie z perspektywą i nadąża za zmianą położenia obserwatora. Uzyskuje się w ten sposób bardzo realistyczne złudzenie obecności wirtualnych mebli w realnej przestrzeni. Jako inny przykład wirtualnej rzeczywistości mogą posłużyć drukowane katalogi produktów, w których niektóre obiekty mogą być sygnowane jako bryły 3D. Wystarczy tylko posiadać odpowiednią aplikację w smartfonie, zeskanować marker a na stronie katalogu wyrośnie monumentalna, przestrzenna kanapa, do złudzenia przypominająca realny mebel. Jest dużo spektakularnych zastosowań tej technologii. Jedną z nich jest możliwość zaparkowania wirtualnego auta na naszym realnym parkingu. Symulacja ta pozwoli postawić na nim nawet najnowszy model BMW.
Przykład rozszerzonej rzeczywistości z zastosowaniem wirtualnej sofy
Realizacja projektu: www.e-marketing.pl
Aplikacja wspomagająca logistykę załadunku wirtualnych samochodów dostawczych
Aplikacja pozwala na optymalny załadunek samochodów dostawczych. Celem tej strategii jest taka koncepcja poukładania towarów, aby w elastyczny sposób móc je rozładowywać na drodze dostaw oraz aby dobrać najkorzystniejszy skład spośród dostępnych pojazdów. Cały proces jest zainicjowany w aplikacji na komputerze, gdzie pracownik modeluje efektywne rozłożenie palet z produktami. Bardzo istotne jest tutaj zrównoważenie ciężaru tak, aby nie doszło do przeciążeń samochodu, ponadto należy zadbać, aby produkty wrażliwe, wymagające niskiej temperatury uplasować w sekcji chłodniczej. Wstępnie przeprowadzane jest automatyczne rozmieszczenie towarów z wykorzystaniem algorytmów optymalizacyjnych i dopiero w kolejnym etapie operator programu wprowadza zmiany według własnego uznania. Następnie program dokonuje ostatecznej weryfikacji optymalności i poprawności całej strategii działań i dopiero wówczas następuje dyspozycja wykonania zadań w rzeczywistości. Pracownik układa palety sygnowane kodem paskowym lub modułami identyfikacji radiowej RFID w określonych poprzednio strefach załadunkowych. Wcześniejsze modelowanie zadań na płaszczyźnie wirtualnej ma na celu eliminowanie jakże kosztownych pomyłek. Ponadto aplikacja pełni rolę szkoleniową przygotowującą pracownika do poznania specyfiki jego zawodu.
Aplikacja do załadunku floty wirtualnych samochodów dostawczych wykonana dla amerykańskiej firmy logistycznej Data Consultants Inc. we współpracy z Sunway Network Hongkong Ltd.
Drukarki 3D
To absolutna rewolucja w projektowaniu mebli, zabawek i innych elementów dekoracyjnych. Jeszcze do niedawna ta forma produkcji unikalnych obiektów była jedynie futurystyczną wizją co odważniejszych architektów. Teraz ta kreatywna innowacja została wprowadzona do realnego świata i cieszy się dużym powodzeniem. Specjalne aplikacje pozwalają otrzymać poszukiwany produkt, który zostanie wydrukowany przez to fenomenalne urządzenie. Drobne elementy wytwarzane najczęściej z tworzywa sztucznego można uzyskać już dzięki domowym małym drukarkom. Większe obiekty takie jak np. krzesła, lampy, świeczniki o wymyślnych kształtach są wytwarzane przez drukarki przemysłowe. Wyroby przez nie produkowane mogą być wykonane z metalu, wosku, nylonu, żywicy, ceramiki i tworzyw sztucznych.
Nowoczesne relacje w koncepcji H2H
Przykłady wspomnianych narzędzi i aplikacji pokazują jak świat wirtualny pewnie zmierza w kierunku realnego. Postęp nowych technologii wykreował nowy nurt relacji marketingowych bezpośrednio skoncentrowanych na kliencie. Dobra komunikacja marketingowa nie opiera się już na podziale relacji B2B (Business to Business) lub B2C (Business to Consumer). Nowoczesna koncepcja relacji biznesowych to H2H (Human to Human), czyli wielopłaszczyznowy dialog z klientem. W nurcie tym najistotniejszym ogniwem wartości jest człowiek. Jego opinia, decyzyjność i zaangażowanie są nadrzędnymi wartościami dla firmy. Dzięki możliwościom nowych technologii takich jak konfigurator 3D użytkownik jest kreatorem własnego produktu, a tym samym staje się on świadomym i zadowolonym klientem. Innowacyjne narzędzia takie jak drukarki 3D koncentrują się na personalizacji potrzeb odbiorcy dedykując mu indywidualną formę produkcji.
Przejście świata wirtualnego do realnego to nie jest już koncepcja przyszłości a wymiar teraźniejszości. Bo jak powiedział Brian Tracy światowy konsultant efektywnego biznesu „Najlepszym sposobem przewidywania przyszłości jest jej tworzenie”.
Tekst pierwotnie ukazał się w miesięczniku „Marketing w praktyce” we wrześniu 2015 roku.
Justyna Adamczyk
www.e-marketing.pl
Specjalista ds. e-marketingu. Właścicielka i redaktor naczelna popularnego vortalu: www.e-marketing.pl
Z Internetem związana jest aktywnie od 1997 roku.
Zajmuje się opracowywaniem oraz wdrażaniem projektów internetowych w sieci. Wprowadza innowacyjne strategie marketingowe na stronach internetowych. Przeprowadza kampanie promocyjne. Od wielu lat prowadzi strony internetowe znanych marek.
Jest autorką wielu publikacji z dziedziny e-marketingu. Prowadzi szkolenia, seminaria i wykłady z dziedziny marketingu internetowego.