E-commerce w Polsce 2013 według Okazje.info i Shoper

Dla polskiego e-commerce ostatnie 12 miesięcy przejdzie do historii nie tylko, jako rok utworzenia Izby Gospodarki Elektronicznej i wejścia na rynek serwisu shoppingowego Google, ale także jako czas kolejnych przemian w strukturze rodzimego e-handlu. Dowodzi tego między innymi, przygotowana przez Porównywarkę Cen Okazje.info, we współpracy z platformą Shoper, trzecia edycja infografiki „E-commerce w Polsce”.
Tak, jak w latach poprzednich, analizie poddane zostały rankingi branż i sklepów, prezentujących najbogatszą ofertę. Przyjrzeliśmy się również kategoriom, w których w roku 2013 powstało najwięcej nowych sklepów oraz sprzedawcom najczęściej wybieranym przez Internautów. Zabrane dane pozwoliły nie tylko na przedstawienie aktualnej struktury polskiego rynku e-commerce oraz najważniejszych trendów w nim panujących, ale również na postawienie branżowej prognozy na kolejne 12 miesięcy.

Książki, Dom i Ogród oraz Motoryzacja to kategorie, które w rankingu ukształtowanym przez liczbę dostępnych ofert zajęły kolejno trzy pierwsze miejsca. Obecność na podium tych właśnie grup produktowych jest dowodem na to, że Polacy są już w pełni świadomi wygody, jaką gwarantują zakupy online. Znalezienie interesującego książkowego tytułu, czy części samochodowej przy pomocy internetowej wyszukiwarki okazuje się znacznie prostsze niż wertowanie księgarskich półek, albo często bezowocne poszukiwania prowadzone w niezliczonej ilości warsztatów, czy tradycyjnych sklepów z akcesoriami motoryzacyjnymi. Analogicznie do lat ubiegłych – powodem systematycznej i intensywnej rozbudowy kategorii Dom i Ogród jest jej znaczne zróżnicowanie oraz stale rosnące zainteresowanie ze strony Internautów. Nie dziwi również zlokalizowanie tuż za podium bardzo szerokiej kategorii Komputery, w skład której wchodzą nie tylko laptopy, komputery stacjonarne, monitory, drukarki i skanery, ale także budzące coraz większe zainteresowanie na rodzimym rynku tablety, czytniki e-booków oraz wszelkiego rodzaju komputerowe akcesoria.

Trend zaobserwowany w poprzednich edycjach infografiki, zgodnie z którym najwięcej nowych sklepów powstaje w kategoriach, pozwalających na znalezienie wąskiej niszy i tym samym wzbudzenie zainteresowania konkretnego grona Konsumentów unikatową ofertą, na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy był nie tylko stale aktualny, ale także wyraźnie silniejszy. – “W 2013 roku powstało 30% więcej sklepów internetowych niż w roku 2012. Przeważały wśród nich podmioty z branży Odzież i Obuwie, Dziecko, Sport oraz Zdrowie”” &#8211