Z badań przeprowadzonych przez Honigman Media wynika, że wbrew stereotypom blisko połowa mężczyzn traktuje zakupy jako formę relaksu podobnie jak robią to kobiety. Pojawia się więc pytanie, w jaki sposób należy personalizować treści reklam oraz komunikatów marketingowych kierowanych do tych dwóch grup odbiorców. Niedawno definiował je sam produkt pralki wybierane były głównie przez kobiety, a samochody przez mężczyzn. Dziś takie podejście jest już nieaktualne.
Rozwiązaniem tej kwestii jest poznanie obu grup konsumentów dzięki analizie danych wskazuje Marta Pszona, Head of Content Marketing Sales w SCOOP spółce należącej do grupy AdNext.
Jednymi z istotnych elementów podczas planowania komunikatu są ilość i natężenie informacji w nim zawartych. Podczas projektowania kontentu w naszym zespole przekaz dostosowujemy zarówno do założeń i rodzaju kampanii, jak i do preferencji mężczyzn lub kobiet. Pierwsza grupa na przykład dużo większą uwagę skupia na marce i wierzy, że decyduje ona o jakości produktu. Mężczyźni potrzebują prostych komunikatów, które nie zawierają wielu różnych opcji. Jedynie 4% mężczyzn zainteresowanych jest zawartością katalogów, w których zebrana jest duża ilość produktów. Kobiety nie tylko lepiej odczytują emocje, ale są również w stanie skupić się na większej ilości szczegółów i z tego też względu sš lepszymi poszukiwaczami okazji oraz promocji podkreśla Marta Pszona, SCOOP (grupa AdNext).
International Journal of Consumer Studies opublikował badanie pokazujące, że kobiety odwiedzają o 30% więcej sklepów internetowych przed dokonaniem zakupu niż mężczyźni. Poszukują w nich przekazów opartych przede wszystkim na podkreślaniu funkcjonalności produktów. Komunikaty kierowane do mężczyzn koncentrują się na zapewnieniu o tym, że korzystanie z danego produktu jest prestiżowe.
Nowym trendem wykorzystywanym do kreowania efektywnego kontentu jest non-rational influence. Zgodnie z nim zawartość komunikatów ograniczona jest jedynie wyobraźnią marketera. Non-rational influence daje możliwość skomponowania komunikatu, który sięga dużo głębiej niż tylko do cech produktu. Dobrym przykładem takiego podejścia do tworzenia przekazów jest reklama marki AXE, w której atrybutami męskości są: nos, obcas, sos i mózg. Przekaz reklamowy ma powodować identyfikację mężczyzn z marką. W przypadku kobiet z takim zabiegiem spotykamy się znacznie rzadziej, a jeśli już, to zawiera on zdecydowanie więcej elementów odwołujących się do emocji wskazuje Marta Pszona, SCOOP (grupa AdNext). Do kobiet adresowane są przekazy oparte na koncepcji logical persuasion. Dzieje się tak dlatego, że dokonują one wyborów, zazwyczaj biorąc pod uwagę aspekty ekonomiczne i funkcjonalne walory produktów.
Mężczyzn i kobiety odróżnia ponadto odmienne podejście do objętości kontentu. Kobiety są w stanie zapamiętać znacznie więcej informacji niż mężczyźni, którzy skupiają się na pojedynczych i czasem przypadkowych obrazach. W naszym zespole dostrzegamy, że kobiety wymagają częstszego kontaktu z komunikatem, ponieważ nie tylko zapamiętują z niego więcej, ale także często szczegółowo go analizują. Proces decyzyjny przebiega u nich wolniej, m.in. dlatego że porównują różne produkty dostępne na rynku. Mężczyźni natomiast potrafią dokonać zakupu impulsywnie, opierając się na jednorazowym kontakcie z reklamą komentuje Marta Pszona, SCOOP (grupa AdNext).
Dzięki narzędziom do śledzenia ruchu w Internecie, takim jak na przykład NextClick, reklamodawca może dowiedzieć się, kogo tak naprawdę interesuje jego produkt. Dobór kontentu w pewien sposób determinuje, która z grup mężczyźni czy kobiety będzie jego głównym odbiorcą.