Platformy e-commerce z perspektywy e-sklepów

Zdecydowana większość – 84% – polskich e-sklepów korzysta z gotowych systemów, a tylko 16% z nich decyduje się na wdrożenie własnego oprogramowania. Jakie dostępne na rynku rozwiązania wybierają, czy często zmieniają dostawców, czego oczekują od platformy idealnej? Na te pytania odpowiada raport Ceneo.pl przygotowany na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród sklepów internetowych oraz danych własnych serwisu. Patronat nad raportem objęła e-commerce Polska Izba Gospodarki Elektronicznej.
Wśród wielu aspektów, o które musi zadbać przedsiębiorca rozpoczynający działalność handlową w sieci, jednym z najważniejszych – obok kwestii logistyki, płatności czy kanałów sprzedaży, jest system informatyczny łączący „witrynę” sklepu widoczną dla klienta z całym biznesowym zapleczem gwarantującym szybką realizację spływających zamówień.

Tylko jedna szósta działających w Polsce e-sklepów decyduje się na implementacje własnego, szytego na miarę rozwiązania.

Sklepy o dużej skali działalności, obsługujące tysiące zamówień dziennie, muszą korzystać z rozwiązań skrojonych pod ich indywidualne potrzeby. Takie platformy projektowane są pod konkretne wymagania i dopasowywane do stosowanych systemów informatycznych, dzięki czemu odpowiadają specyfice danego biznesu. Pozwala to efektywnie zarządzać obsługą klienta  – od najlepszej ekspozycji oferty po szybkie i skuteczne dostarczenie zakupów do domu. Trzeba jednak pamiętać, że własne rozwiązania wiążą się z utrzymaniem własnych zasobów IT – mówi Paulina Pilecka-Domin, dyrektor marketingu i e-commerce z Electro.pl.
Wtóruje jej Jakub Gierasimiuk ze sklepu tagomago.pl: Słowem kluczem w przypadku własnej platformy e-commerce jest elastyczność. Rozwiązania są uszyte na miarę, z możliwością szybkiej reakcji na nowe potrzeby – mówi Jakub Gierasimiuk ze sklepu tagomago.pl.

A Piotr Koryciński odpowiadający za obszar IT w sklepie wapteka.pl dodaje: – Autorskie rozwiązanie pozwala na integrację wszystkich kluczowych funkcji związanych z prowadzeniem sklepu: sprzedaży, realizacji zamówień, zakupów, zarządzania magazynem, tworzenia analiz oraz prowadzenie rozliczeń.

Reasumując rozwiązanie własne to spory koszt, który trzeba uwzględnić zarówno w wyjściowym budżecie internetowego przedsięwzięcia, jak i w stałych kosztach późniejszej działalności. Najczęściej na taki krok decydują się duże sklepy, które są częścią międzynarodowych sieci, lub takie, które od lat działają stacjonarnie, a teraz rozszerzają działalność online. Zdecydowana większość małych i średniej wielkości sklepów wybiera gotowe rozwiązania.

Tłumaczy to Anna Dobrzycka z 9design.pl: – Gotowa platforma jest idealnym rozwiązaniem dla nowych biznesów. Korzystamy z doświadczenia innych i możemy w bardzo szybki sposób uruchomić sprzedaż w sieci. Jednak wraz z rozwojem firmy, rozbudową księgowości i gospodarki magazynowej, wzrastającą bazą klientów i liczbą zamówień – gotowe szablony przestają odpowiadać na indywidualne potrzeby konkretnego biznesu. Często właśnie wtedy firmy decydują się na platformę skrojoną na miarę, która co prawda wymaga wysokich nakładów finansowych, ale będzie odpowiadała konkretnym potrzebom przedsiębiorstwa.

Sklepy, które przed wdrożeniem dedykowanego dla siebie rozwiązania korzystały z gotowego systemu, potwierdziły w sondażu, że decyzję tę podjęły ze względu na zbyt mały zakres dostępnych funkcjonalności (78%). Wybierały własne rozwiązanie nawet wtedy, gdy wiedziały, że de facto będzie to w ogólnym rozliczeniu stanowiło droższą pozycję w bieżącym budżecie.

Większość sklepów decyduje się jednak na gotowe rozwiązania – taką odpowiedź wskazało w badaniu Ceneo.pl aż 86% sklepów.

– “Przyczyną są najczęściej względy organizacyjne. Prowadzenie platformy sklepowej pozostawiamy w rękach specjalistów, a sami dzięki temu możemy w pełni skoncentrować się na sprzedaży i działalności operacyjnej sklepu”” &#8211