Raport PRNews.pl: Rynek bankowości mobilnej – III kw. 2015

Na koniec III kwartału 2015 roku liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła 5 mln osób. Najwięcej mobilnych użytkowników ma mBank, ale nie podaje informacji o liczbie wykonanych przez nich transakcji. Pod względem transakcyjności liderem jest ING Bank Śląski.
Na koniec III kwartału liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej w ankietowanych przez nas 12 bankach wynosiła 4 964 tys. osób. To użytkownicy, którzy minimum raz w miesiącu logują się do aplikacji lub serwisu lite z poziomu urządzenia mobilnego. Najwięcej aktywnych użytkowników ma mBank – 1 162 tys.

Po piętach depcze mu PKO BP, w którym do konta z poziomu aplikacji mobilnej lub serwisu lite loguje się 900 tys. osób. Gdyby jednak uwzględnić także te osoby, które z poziomu urządzeń mobilnych logują się do standardowego systemu transakcyjnego, liczba aktywnych użytkowników wynosiła 1 200 tys. osób.

Niestety w obu przypadkach nie dowiemy się, ile mobilnych transakcji finansowych wykonują klienci mBanku i PKO BP – oba banki odmówiły udzielenia odpowiedzi. Na bazie dostępnych informacji możemy więc wysnuć wniosek, że pod tym względem liderem jest ING Bank Śląski. Jego klienci w trzecim kwartale wykonali aż 5,4 mln operacji finansowych w kanałach mobilnych (przelewy, doładowania telefonów). Bank Zachodni WBK podał, że w III kwartale jego klienci wykonali 1,8 mln transakcji, a w banku Millennium 1,3 mln. W tym ostatnim przypadku są to wyłącznie operacje wykonane w aplikacji mobilnej. Warto w tym miejscu przypomnieć, że bank Millennium od wakacji udostępnia też bankowość internetową w wersji Responsive Web Design (RWD). System można więc bez trudu obsługiwać na innych urządzeniach, takich jak tablety, komórki czy nawet telewizory.

Liczba operacji w kanale mobilnym – III kwartał 2015
—————————————————————————–
1. ING Bank Śląski – 5 422 138

2. BZ WBK – 1 836 863

3. Bank Millennium* – 1 317 265

4. Raiffeisen Polbank – 287 906

5. Alior Bank – 269 962

6. Citi Handlowy – 203 000

7. BGŻ BNP Paribas* – 59 926

8. T-Mobile UB – 40 000

*tylko w aplikacji
Źródło: PRNews.pl

Bank Millennium wysuwa się natomiast na lidera pod względem liczby założonych lokat w kanałach mobilnych. W III kwartale klienci założyli ich ponad 26 tys. W tym przypadku nie bez znaczenia jest niewątpliwie fakt, iż bank oferuje stosunkowo wysokie oprocentowanie lokat zakładanych przez smartfony.

Liczba lokat założonych w kanale mobilnym – w II kwartale 2015
——————————————————————————————
1. Bank Millennium – 26 054

2. PKO BP – 15 000

3. BZ WBK – 12 965

4. Raiffeisen Polbank – 12 940

5. Alior Bank – 3 328
Źródło: PRNews.pl

Prezentowane w pierwszej tabeli dane nie zawierają wszystkich uczestników rynku. Danych o liczbie aktywnych klientów bankowości mobilnej nie chciały nam podać m.in. Getin Bank, Bank Smart, Plus Bank i Bank BPH. Nie uwzględniają też sektora bankowości spółdzielczej. Dostępu do bankowości mobilnej nie oferują natomiast nadal Credit Agricole, Bank Pocztowy, BOŚ Bank, Toyota Bank czy Volkswagen Bank direct. Trzy pierwsze z wyżej wymienionych pracują już jednak nad aplikacją i ich klienci wkrótce dostaną dostęp do m-bankingu.

Dane, które zbieramy o aktywnych użytkownikach zawierają zbiorcze informacje o dwóch kanałach: aplikacjach i wersjach lite. Niektóre banki podają tę liczbę oddzielnie. I tak na przykład w Citi Handlowym liczba aktywnych użytkowników to 70 tys. z czego z lekkiej strony korzysta 13 tys., w BZ WBK łączna liczba to 612 tys., z czego 267 tys. to użytkownicy lite, w BGŻ BNP Paribas Polska łączna liczba to 140 tys., z czego 112 tys. to użytkownicy lite, w ING Banku 522 tys., z czego 45 tys. to użytkownicy lite, a w Eurobanku 85 tys. z czego 33 tys. to użytkownicy lite.

Pięć milionów aktywnych użytkowników bankowości mobilnej to dużo. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że na dobrą sprawę rozkwit bankowości mobilnej przypada na ostatnie kilka lat. Cezurą może być rok 2009, kiedy to na rynku pojawiła się pierwsza aplikacja mobilna na system iOS. Choć trzeba zaznaczyć, że historia bankowości mobilnej na polskim rynku jest równie stara jak bankowości internetowej. Ta z kolei wynik pięciu milionów użytkowników osiągnęła dopiero w 2007 roku, czyli 9 lat po debiucie systemu w Powszechnym Banku Gospodarczym.

Bankowość mobilna przestaje być powoli kanałem dla najbardziej zaawansowanych technologicznie użytkowników. Smartfony są dziś w powszechnym użyciu, a klienci chętnie pobierają na telefony różne aplikacje – w tym bankowe. Telefon staje się dziś pełnoprawnym kanałem dystrybucji produktów finansowych, co niesie za sobą daleko idące konsekwencje.

Na skutek wzrostu popularności kanałów elektronicznych, banki rewidują swoje strategie i ograniczają sieć oddziałów. Podczas ostatniej konferencji wynikowej Banku Zachodniego WBK, prezes Mateusz Morawiecki przyznał, że w najbliższym czasie planowane jest zmniejszenie liczby placówek o kilkadziesiąt punktów. Jako przyczynę podał właśnie wzrost znaczenia elektronicznych kanałów dostępu, w tym bankowości mobilnej. Jest to najprawdopodobniej jaskółka zmian, które czekają branżę bankową w niedalekiej przyszłości.