Polski e-commerce bardziej odpowiedzialny niż europejski

Polski e-commerce bardziej odpowiedzialny niż europejski

68% e-konsumentów w Polsce uważa, że polski rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny społecznie niż inne rynki europejskie – to wniosek płynący z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej “Odpowiedzialny e-commerce”. Ponadto 60% badanych uważa, że zagraniczne e-sklepy nie działają aktywniej w tym obszarze, a prawie połowa (49%) twierdzi, że bardziej ekologiczne podejście dawałoby polskiemu e-przedsiębiorcy przewagę nad sprzedawcami zagranicznymi.

 

Polacy kupujący w Internecie oceniają odpowiedzialność społeczną polskiego rynku e-commerce wyżej niż rynku europejskiego (3.89 w porównaniu do 3.72 w skali 1-6) czy międzykontynentalnego (3.58 w skali 1-6). Warto zwrócić uwagę, że aż 68% konsumentów uważa, że polski rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny społecznie niż rynek międzykontynentalny.

 

Stan polskiego rynku w kontekście ekologii i dbania o środowisko naturalne został oceniony na 3.76 (w skali 1-6). Aż 51% kupujących online twierdzi, że polskie sklepy internetowe działają aktywniej w zakresie odpowiedzialnego e-commerce. Aż 62% z nich zaznaczało wcześniej, że polski rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny społecznie niż międzykontynentalny. Badani zgadzają się, że CSR w dzisiejszych czasach to „must be” dla firm, jeśli te chcą być konkurencyjne na rynku (ocena 4.12 w skali 1-6). Wynika z tego fakt, że im bardziej ekologiczny e-sklep, tym lepszy jego wizerunek w oczach konsumentów. Potwierdza to również 61% e-konsumentów, którzy uważają, że bardziej ekologiczne podejście dawałoby polskiemu e-przedsiębiorcy przewagę nad sprzedawcami zagranicznymi. Bardziej przekonani o tym są młodzi Millenialsi (59%), a również Xennialsi (54%). Co więcej, zdaniem 69% osób kupujących w sieci, na polskim rynku e-commerce powinno być realizowanych więcej działań z zakresu odpowiedzialnego e-biznesu.

 

Polski handel elektroniczny rozwija się w zawrotnym tempie, a coraz większe oczekiwania otoczenia i presja konsumentów, jak pokazują wyniki badania “Odpowiedzialny e-commerce”, powodują, że dla tych firm poprzeczka powieszona jest bardzo wysoko. Wygoda oraz bezpieczeństwo – to główne cechy poszukiwane przez e-klientów, którzy jednocześnie wymagają odpowiedzialnych i zrównoważonych działań e-sklepów. Allegro odpowiadając na te wyzwania wprowadza rozwiązania przyjazne środowisku, takie jak opakowania pochodzące z recyklingu czy zielone automaty paczkowe One Box by Allegro. Docenianą to klienci, co potwierdzają regularnie przeprowadzane badania satysfakcji klienta. Ze wskaźnikiem NPS 77,4+ (dane za trzeci kwartał 2021) Allegro jest jedną z najwyżej ocenianych platform w branży.

Marta Mikliszańska, Head of Sustainability & Public Affairs.

 

E-kupujący wskazujący, że polski rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny społecznie niż międzykontynentalny, sami są bardziej proekologiczni. Zapytani o to, co ich zdaniem ma największy wpływ na poprawę sytuacji środowiskowej wskazują na oszczędzanie wody (53%), segregowanie śmieci (52%) i nieśmiecenie (50%). 56% twierdzi również, że gdyby mieli możliwość zgłosiliby e-firmie, że jej praktyki są nieetyczne lub szkodliwe dla środowiska. 58% uważa także, że firmy biorą takie zgłoszenia od konsumentów pod uwagę. 67% jest w stanie również poczekać na przesyłkę dłużej tak, aby e-sklep wysłał wszystkie produkty w jednej dostawie, a aż 70% zwraca uwagę na to, czy przesyłka jaką wysłał e-sklep jest zapakowana w sposób ekologiczny. Ponad połowa (51%) e-kupujących wskazujących, że polski rynek e-commerce jest bardziej odpowiedzialny społecznie niż międzykontynentalny jest w stanie dopłacić, aby e-sklep zapakował produkty do dostawy bez użycia folii, w przyjazne, ekologiczne opakowanie. 74% podkreśla, że aktywne działanie e-sklepu w zakresie zrównoważonego rozwoju czy odpowiedzialnego biznesu wpływa pozytywnie na jego wizerunek w oczach e-kupujących.

Jednym z kluczowych atutów w tym przypadku jest położenie naszego kraju. Kulturowo i geograficznie należymy zarówno do wschodu jak i zachodu Europy, co pozwala polskim przedsiębiorcom wychodzić na dojrzałe rynki Europy Zachodniej oraz znacznie mniej zagospodarowany, ale i wiążący się z wieloma innymi wyzwaniami wschód. Jednym z bliższych geograficznie rynków jest Rosja, jednak stosunkowo niedaleko – na drugim końcu Nowego Jedwabnego Szlaku, który przebiega przez Łódź, znajdują się Chiny. Jest to rynek jednocześnie hermetyczny, jak i bajecznie chłonny.

Justyna Skorupska, szefowa grupy merytorycznej B2B e-commerce w Izbie Gospodarki Elektronicznej

 

E-konsumenci zapytani co powinien robić e-sklep, żeby działać odpowiedzialnie w e-commerce odpowiedzieli między innymi, że nie używać folii do pakowania, mieć możliwość dostawy za pośrednictwem paczkomatów, posiadać wiarygodne opisy produktów oraz obniżyć ceny produktów i usług.

Odpowiednie i innowacyjne rozwiązania płatnicze pozwalają firmom odpowiadać na rosnące oczekiwania klientów, a jednocześnie są sposobem na przyczynienie się do zrównoważonego rozwoju planety — i to na masową skalę. Dzięki płatnościom zarówno firmy, jak i ich klienci mogą wspierać środowisko, np. poprzez przekazywanie datków na wybrane organizacje charytatywne na ostatnim etapie płatności czy zmniejszanie śladu węglowego za swoje zakupy.

Jakub Czerwiński, VP CEE Adyen

Więcej informacji i danych na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej – eizba.pl.