„Uwolnij emocje! Elementarz uczuć” – pierwszy polski e-book o uwalnianiu emocji

Prawdziwe życiowe sytuacje, opisane przez dziennikarkę Annę Maruszeczko, skomentowane przez trenerkę umiejętności interpersonalnych Lucynę Wieczorek i uzupełnione rysunkami Agaty „Endo” Nowickiej. Wszystko to znaleźć można w e-booku „Uwolnij emocje! Elementarz uczuć”.
Jego pierwszy rozdział „On – Ona” już można pobrać na stronie kampanii „Let it out. Uwolnij emocje” (www.uwolnijemocje.com.pl), organizowanej przez producenta chusteczek Velvet.

Relacje międzyludzkie to prawdziwy tygiel emocji. Zdecydowanie najwięcej ich między ludźmi, którym na sobie zależy. Ania Maruszeczko przekonała się o tym, podróżując po Polsce z niebieską kanapą w ramach kampanii „Let it out. Uwolnij emocje”. Celem tego eksperymentu socjologicznego było zachęcenie Polaków do mówienia o emocjach. Na podstawie dziesiątek rozmów i obserwacji powstał e-book pt. „Uwolnij emocje! Elementarz uczuć”. Treścią tej publikacji są także psychologiczne konsultacje z ekspertem.

Tematyką pierwszego rozdziału są emocje w relacjach damsko – męskich. Na kanapie opowiadają o swoich przeżyciach m.in.: samotny mężczyzna, który nie potrafi rozmawiać z kobietami; małżeństwo z długim stażem, w którym zadomowiła się uczuciowa rutyna; rozwodnik, który nie umie uwolnić się od złości na byłą żonę; świeżo upieczony mąż, który mimo swoich dobrych chęci nie potrafi domyślić się, „co siedzi” w jego żonie, bo ta nie jest w stanie powiedzieć wprost, co czuje. Pierwszy rozdział „emocjonalnego e-booka” można pobrać bezpłatnie na stronie www.uwolnijemocje.com.pl.

Zapisane fragmenty rozmów są pretekstem do rozmowy z Lucyną Wieczorek – Tutak, trenerką umiejętności psychospołecznych i interpersonalnych, założycielką ośrodka „Dojrzewalnia Róż”. „Ludziom się wydaje, że mówienie o uczuciach to żadna sztuka. Czy to się udaje bez ćwiczeń, bez praktyki?” – pyta Ania. „Historia życia każdego z nas jest inna, w związku z tym jednym wyrażanie uczuć udaje się w sposób naturalny, bo tego się nauczyli w domu i w szkole albo wśród przyjaciół, a inni – niestety, potrzebują dużo ćwiczyć i pracować, aby sobie na swobodne przeżywanie i mówienie wprost o uczuciach pozwolić” – komentuje Lucyna Wieczorek. Fachowa wiedza eksperta pozwala z dystansem spojrzeć na opisane sytuacje, zrozumieć mechanizmy rządzące naszym życiem wewnętrznym i czasem zaproponować pewne rozwiązania.

Autorką okładki oraz rysunków do „Elementarza uczuć” jest Agata „Endo” Nowicka, rysowniczka i autorka pierwszego w Polsce bloga rysunkowego: komix.blog.pl. „Endo” jest autorką okładek „Lampy”, ilustracji do „Ha!artu”, „Elle” i magazynów „Aktivist” oraz „Exklusiv”, plakatów. W „Elementarzu uczuć” rysunki „Endo” są komentarzem do opisywanych sytuacji i wnoszą do niej dodatkowe treści.

Na podstawie treści pierwszego rozdziału e-booka Ania Maruszeczko poprowadzi wykłady zatytułowane: „Ona i on, siła empatii” w czasie rozpoczynającego się właśnie Festiwalu dla Kobiet PROGRESSteron. Odbędą się one w trzy kolejne weekendy marca w trzech miastach w Polsce: w Poznaniu (12.03), w Warszawie (20.03) oraz w Krakowie (26.03). Poszczególne rozdziały „Elementarza uczuć” będą pojawiały się co miesiąc na stronie www.uwolnijemocje.com.pl oraz w internetowej księgarni www.virtualo.pl (sekcja „Darmowe”). Będzie można je pobrać w formacie PDF i EPUB. Ponadto, fragmenty poszczególnych rozdziałów będą publikowane na stronie www.zwierciadlo.pl

Partnerami publikacji są: Dojrzewalnia Róż, virtualo.pl, zwierciadlo.pl

**********

„Let it out. Uwolnij emocje” to międzynarodowy projekt zapoczątkowany w 2006 roku przez Kimberly-Clark, producenta chusteczek Velvet. Celem globalnego eksperymentu socjologicznego jest kompleksowe zbadanie emocji i uświadomienie społeczeństwu, jak ważną rolę dla zdrowia i dobrego samopoczucia odgrywa wyrażanie swoich uczuć. W Polsce, podobnie jak w innych krajach, projekt składa się z dwóch etapów. Pierwszym jest ogólnopolskie badanie nad emocjami Polaków, które zostało przeprowadzone na zlecenie producenta chusteczek Velvet przez Pentor Research International w kwietniu 2010 r. metodą CAPI.

Na zlecenie Kimberly-Clark, producenta chusteczek Velvet badania nad wyrażaniem emocji zostały przeprowadzone m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Francji i Holandii. Badania nie tylko wykazały różnice w sposobach ich wyrażania między poszczególnymi narodami, ale także pokazały, że niezależnie od szerokości geograficznej do wyrażania uczuć potrzebujemy dobrego słuchacza i paczki chusteczek. Taki efekt badania dał producentowi marki Velvet impuls do tego, aby eksperyment socjologiczny przenieść z formularzy instytutu badawczego na ulice największych amerykańskich i europejskich metropolii. W ten sposób zrodził się pomysł na „sofa tour” – wielką podróż niebieskiej kanapy, dobrego słuchacza i chusteczek higienicznych. Sukces kampanii której pierwsza edycja miała miejsce w 2006 roku, zachęcił organizatorów do przeprowadzenia projektu również w Polsce.

Historia Velvet jako marki artykułów higienicznych sięga 1997 roku, gdy jako pierwsza w kategorii higieny pojawiła się z reklamą w TV. Dziś Velvet to najbardziej znana i ceniona marka artykułów higienicznych w Polsce, która od 2003 roku należy do największego światowego producenta i dystrybutora artykułów higienicznych codziennego użytku – firmy Kimberly-Clark. Produkty koncernu Kimberly-Clark dostępne są w 150 krajach na całym świecie i wytwarzane w zakładach produkcyjnych znajdujących się w 42 krajach. Jedna z fabryk grupy Kimberly-Clark mieści się w miejscowości Klucze, zlokalizowanej na południu Polski między Krakowem i Katowicami.